Nyheter

Claes Scheibe, Hector Rail om krisande Green Cargo: ”De är dopade i racet där vi deltar. Det statliga stödet sneddriver marknaden”

Hector Rails VD Claes Scheibe är starkt kritisk till statens eventuella kapitalskatt på 1,4 miljarder till konkurrenten – statliga Green Cargo. Det säger han i en kommentar i Dagens Nyheter.

Claes Scheibe har ett par gånger kontaktat näringsminister Ibrahim Baylan och infrastrukturminister Ibrahim Baylan och krävt en motivering varför staten ger ett statligt bolag ett så stort kapitaltillskott.

Något svar har inte kommit och nu planerar Hector Rail att gå vidare med en anmälan till EU för att peka på vad man menar är konkurrens på fel villkor.

Nu är frågan inte ny – otaliga är de kommuner som driver kommersiella bolag och konkurrerar på den öppna marknaden. Även staten driver ett antal företag i konkurrensutsatta branscher. Frågan är om det är sunt. Varför ska stat och kommun driva kommersiella bolag? Många av de statliga bolag vi idag har är dessutom en rest från en förgången tid – då monopol ofta rådde inom en hel del branscher.

Cleas Scheibe, Hector Rail igen:

– Vi menar att när det finns en statlig aktör som har en dominerande ställning så är det den aktören som styr prissättningen. Kan bolaget inte tjäna pengar genom att sätta rätt priser och rätt service, och om det får hjälp av staten när det fortsätter att förlora pengar så blir det väldigt svårt för en privat aktör att över överleva på marknaden.

Hector Rail grundades 2004 och ägs sedan 2020 av Ancala European Infrastructure Fund II. Bolaget är Skandinaviens största privatägda tågoperatör för godstransporter.