Malmö stad och Köpenhamns kommun vill bygga en Öresundsmetro, Europas första tunnelbana mellan två länder. Med metron kommer det att ta cirka 20 minuter att resa från centrala Malmö till centrala Köpenhamn.
Imorgon presenteras HH-utredningen, en svensk-dansk statlig utredning om förutsättningarna för en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. I samband med detta väntas olika förslag till fasta förbindelser diskuteras.
En fördel med Öresundsmetron är att den dockar in i Köpenhamns tunnelbana, som håller på att byggas ut.
En annan fördel är att den kan avlasta Öresundsbron från pendlings- och passagerartrafik, vilket gör att det blir mer plats på bron för klimatvänlig godstågstrafik.
FAKTA:
Borrad tunnel under Öresund
Avsedd för pendlare och andra kollektivtrafikresenärer
Restid ca. 20 minuter. Kortar restiden med 50 procent
Leder rakt in i Köpenhamns tunnelbanesystem
Byggstart 2029 – öppning 2035
FINANSIERING
Kostnad cirka 40 miljarder sek, inkl. 50 procent risktillägg
Biljettintäkter
Framtida brointäkter från Öresundsbron
EU finansiering