Nyheter

Drivkraft Sverige: ”Klimatstyrningen behöver omfatta flera energislag”

Flera av satsningarna i regeringens budgetproposition för 2022 som presenterades i dag på morgonen är viktiga och välkomna. En utbyggnad av laddinfrastrukturen är avgörande för omställningen.

Dert menar Drivkraft Sverige i ett pressmeddelande.

9 av 10 transporter sker på väg och ska vi uppnå det transportsmarta samhället med bibehållen konkurrenskraft är elektrifieringen viktigt. Fast samtidigt behöver fler energislag samverka i omställningen. Det finns mycket liten förståelse för biodrivmedel som kan tankas här och nu, hos både vägtrafiken och hos flyg och sjöfart, menar Drivkraft Sverige.

Som exempel kör 90 procent av landets bussar i kollektivtrafik i dag på förnybart. Trafikverket har tagit fram ett inriktningsunderlag, som understryker att elektrifieringen kommer att ta tid och att det krävs ökad användning av biodrivmedel för att nå klimatmålen.

– Vi välkomnar flera av regeringens reformer i höstbudgeten som utbyggnaden av laddinfrastrukturen. Men omställningen måste stå på flera ben och omfatta flera energislag, som varierar i betydelse under olika tidsperioder. Vi skulle gärna vilja se satsningar på hållbara, förnybara drivmedel som kan användas här och nu för att sänka utsläppen och som också i hög grad kommer att sänka utsläppen hos flyg och sjöfart och tunga vägtransporter, säger Johan G Andersson, VD Drivkraft Sverige.

Ett teknikneutralt styrmedel för omställningen inom transportsektorn efterfrågas.

– Vid årsskiftet höjs reduktionsplikten. Vi kan inte se att regeringen har kommit med besked om vem som ska stå för notan. Det kan komma att bli en ödesfråga där glappet mellan stad och land riskerar att växa. Det är fortfarande få som har möjlighet att köpa elbil. Det är svårt och nästintill omöjligt att idag kunna förutsäga vilka tekniksprång som är möjliga på 10-30 års sikt, avslutar Johan G Andersson.