Nyheter

Motorbranschen vill se investeringsstöd till glesbygdsverkstäder

Investeringsstöd till fordonsverkstäder i glesbygd. Ännu snabbare utbyggnad av bredbandskapaciteten samt ett fortsatt svenskt arbete för en konkurrensreglering som ger alla verkstäder rätten att konkurrera samtidigt som konsumenternas valfrihet befästs.

Så kan motorbranschens kommentarer till S- och MP-regeringens budgetproposition sammanfattas.

I den av finansminister Magdalena Andersson (S) presenterade budgetpropositionen för 2022, finns flera punkter som både direkt och indirekt berör motorbranschen som viktig samhällsservice, som fordonsverkstäder, i glesbygden:

‒ En konkurrenskraftig jordbrukssektor – modernt maskinunderhåll

‒ Underhåll av vägar

‒ Utveckling av transportsystemet

‒ Bredbandsutbyggnad – ett villkor för fordonsverkstädernas tekniska transformering

‒ Stöd till investeringar för drivmedelsstationer

‒ Driftsstöd till dagligvarubutiker

‒ Företagsklimat i glesbygd – säkerställa livsviktig samhällsservice som fordonsverkstäder

I sin gemensamma kommentar lyfter de båda motorbranschorganisationerna Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, fram även behovet av ett investeringsstöd till fordonsverkstäder; maskin, tunga fordon och personbilar, i glesbygd. Generellt handlar det om SME-företags förutsättningar att kunna konkurrera utanför storstadsregionerna även i framtiden.

– För små verkstäder är det investeringskrav som den tekniska transformeringen innebär många gånger inte i proportion till vad det lokala kundunderlaget kan bära. Därför bör näringsdepartementet utreda någon form av investeringsstöd, likt till dagligvarubutiker och drivmedelsstationer, även till fordonsverkstäder i glesbygden för att undvika utslagning och försämrad samhällsservice, säger Johnny Bräster, ordförande i SBF, och Bo Ericsson, ordförande i SFVF, i sin kommentar.

De båda branschorganisationerna vill även se en ännu snabbare bredbandsutbyggnad.

– I takt med fordonens tekniska transformering ökar kraven på bredbandskapacitet för att kunna utföra reparationer fackmässigt utan att påverka fordonets trafiksäkerhet eller miljön negativt. Därför måste utbyggnaden, helst av fiber, påskyndas, menar Bräster och Ericsson.

Båda adresserar även frågan om en fortsatt, men teknikanspassad, konkurrensreglering för bileftermarknaden. 1 juni 2023 ska en ny konkurrensreglering i EU träda i kraft.

– Rätten och möjligheten att konkurrera även för små bilverkstäder, inte minst på lands- och glesbygden, måste fortsatt värnas från svensk sida, säger de båda branschföreträdarna Johnny Bräster och Bo Ericsson.

Sedan 2017 driver Sveriges Bildelsgrossisters Förening och Sveriges Fordonsverkstäders Förening en opinionskampanj för att motverka bilverkstadsdöden.

Kampanjens grundpelare är dels en fortsatt konkurrensreglering inom EU, dels en EU-lagstiftning som innebär en konkurrensneutral tillgång till bilens hela digitala innehåll i realtid. I sitt kampanjarbete har de båda organisationerna tidigare bland annat föreslaget ett speciellt mobilitetsavdrag för fordonsunderhåll i glesbygdskommuner.

Bild av Jens P. Raak