Nyheter

Överskottsmassor från järnvägsbygge blir fjärilsbackar

Kattarps fjärilar ska få en ny boning. Trafikverket kommer under hösten återvinna överbliven schaktmassa från dubbelspårsutbyggnaden på Västkustbanan mellan Ängelholm och Maria för att bygga en ny plats för biologisk mångfald med fokus på fjärilar och insekter.

På en triangelformad bit mark om cirka 45 000 kvadratmeter, i utkanten av Kattarp, kommer överbliven jord från dubbelspårsutbyggnaden på Västkustbanan mellan Ängelholm och Maria användas för att bygga nya naturmiljöer där insekter och fjärilar kan trivas.

– Att återvinna schaktmassor på det här sättet är inte bara bra för den biologiska mångfalden utan är också ett sätt att minska mängden material som behöver gå till deponi och minska transporterna i projektet. Totalt handlar det om ungefär 100 000 kubikmeter jord som inte behöver köras bort, säger Pontus Siesing, Trafikverkets miljöansvariga i projektet Ängelholm-Maria, dubbelspårsutbyggnad.

Massorna kommer från närliggande schakter och ska användas för att höja marknivån med en meter. Området ska sedan få en åtta meter hög kulle och två höjder om fyra meter. Målet med dessa kullar är att maximera mängden solexponerade slänter för att skapa ett så trivsamt klimat som möjligt för framtida inneboenden.

– För att sedan göra det extra hemtrevligt kommer vi att plantera buskar, träd och blommor som kan bidra med föda och boplatser åt insekter och fåglar. Några exempel är ett säljbuskage och blommor som liten blåklocka, rödklöver, getväppling och kärringtand. Dessutom planteras som hagtorn, rosor och slån som lockar till sig insekter, säger Pontus Siesing.

Att återanvända överskottsmassor för att stärka naturvärden är inte helt unikt men inte heller vanligt. För att kunna återanvända massor måste nämligen flera kriterier vara uppfyllda: Det ska finnas ett tydligt syfte med återvinningen, den ska kunna ske utan risk för människors hälsa eller miljön, platsen ska vara lämplig för ändamålet och tillsynsmyndigheten ska godkänna åtgärden.

– Det är inte ofta alla de kriterierna går att uppfylla samtidigt som det finns idéer, kompetens och engagemang för att genomföra det. Vi är mycket glada att vi fått möjlighet att göra detta, säger Pontus Siesing.

Arbetet med att bygga fjärilsbackarna görs i samarbete med entreprenören Skanska och beräknas vara klart hösten 2023.