Nyheter

8000 färre transporter

Det ska vara lätt att göra rätt, det är en gammal sanning. Det blir dessutom roligare att jobba på ett sätt som gynnar både klimatet och lönsamheten.

– Tjänsten Effektiv utlastning har definitivt ökat engagemanget hos medarbetarna, säger Pernilla Wahlgren, arbetsledare på VSM i arbetet på Västlänken i Göteborg.

I början av 2019 drog arbetet med Västlänken vid Göteborgs central igång. Entreprenör är NCC och för hanteringen av alla schaktmassor har VSM Entreprenad anlitats. Det rör sig om cirka 1,5 miljoner kubikmeter som ska fraktas bort till tre olika tippar. Allt sköts av VSM:s grävmaskiner samt lastbilar med trailers från Samgräv.

I ett sådant stort projekt är givetvis lastbilarnas fyllnadsgrad avgörande för lönsamheten, där varje procentenhet betyder stora pengar. Med en maximal fyllnadsgrad, minskar även antalet transporter och därmed även utsläppen. Det är här den nya tjänsten Effektiv utlastning kommer in, som utvecklats i ett samarbete mellan NCC, Volvo Lastvagnar och Volvo CE.

Det är en digital lösning – som finns som app för telefon, padda eller dator – som i realtid kopplar samman maskinförare, lastbilschaufför och platschefer.

Alltid maxlast

I praktiken betyder det att lastbilschauffören ser i sin app till vilken grävmaskin hen ska köra och hur mycket som är möjligt att lasta. Chauffören får även information om vilken typ av schaktmassor det är och till vilken tipp de ska köras.

– Vi vill ju ligga så nära maxgränsen som möjligt, utan att drabbas av överlast och böter, säger Pernilla Wahlgren, som tillsammans med kollegan Lars Dahlström övervakar arbetet.

– Fast det gör vi bara då och då under dagen. De som kör är så engagerade och hör av sig om det är något som behöver korrigeras.

Det lyckas man riktigt bra med. Johan Nyström, produktionschef på NCC, konstaterar att lastbilarna i nuläget har en fyllnadsgrad på 97-98 procent och att man endast i undantagsfall – om exempelvis lastbilen står snett och påverkar vågsystemet – drabbas av övervikt och böter.

Färre transporter

– Att vi kan köra så nära maxlast, betyder cirka 8 000 färre lastbilstransporter färre under hela projektettiden. Det i sin tur betyder att vi spar tid och bränsle samt mindre trafikstörningar och mindre utsläpp, säger Johan Nyström.

Tjänsten Effektiv utlastning på Västlänken var till att börja med ett pilotprojekt och följs noga av Volvo CE och deras partner CPAC. Varje onsdag har de tillsammans med Pernilla och Lars på VSM uppföljning av tjänstens funktionalitet.

– Det är ett ständigt utvecklings- och förbättringsarbete. Sedan vi började kan numera båda förarna se last och fyllnadsgrad i realtid. De får även en daglig sammanställning av fyllnadsgraden, säger Pernilla Wahlgren.

På VSM är man mycket nöjda med den nya tjänsten Effektiv utlastning. Ryktet om tjänstens fördelar har också spridit sig.

– Många branschkollegor frågar oss om Effektiv utlastning. Intresset är stort. Synd att pandemin tidigare satt stopp för studiebesök, men nu kanske det kan bli av.

Effektiv utlastning hos Swecon

Under hösten lanserade Volvoåterförsäljaren Swecon tjänsten Effektiv utlastning för grävmaskiner som är utrustade med Dig Assist-paketet och lastvägning. Effektiv utlastning är en flexibel tilläggstjänst som kan läggas till under tiden ett projekt pågår eller årsvis.

På bilden: Pernilla Wahlgren på VSM Entreprenad använder appen

Foto: Robin Lundin