Nyheter

Högre säkerhet på konsumtionslån under 2023

Finansinspektionen har länge arbetat med att göra låntagning så säkert som möjligt i Sverige. Nyligen meddelade de att de kommer att ta ytterligare steg för att förbättra kreditprövningarna för alla typer av lån, inklusive konsumtionslån, så som sms lån.

Svenskarnas konsumtionslån, så som sms lån, har vuxit i popularitet under de senaste åren. Bland annat har ökade priser och den konstanta tillgången till e-handelsmarknaden gjort att behovet för dessa typer av lån ökat. I samband med tillväxten har även fler aktörer tagit sig in på marknaden. Nu vill Finansinspektionen standardisera beviljningen av lån hos samtliga långivare för att skapa en så säker lånemarknad som möjligt. 

Finansinspektionen tar över

Från och med 1 januari 2023 kommer nya system att träda i kraft som kräver att långivare genomför en mer noggrann kreditprövning innan de beviljar ett lån. Detta då Finansinspektionen kommer att ta över tillsynen av kreditprövningarna för konsumtionslån. Tanken är att förändringen ska leda till att långivarna måste ta större hänsyn till kundens totala skuldsättning, inklusive befintliga lån, och bedöma kundens förmåga att betala tillbaka lånet utifrån en mer realistisk och hållbar nivå av inkomst och utgifter.

Finansinspektionen hoppas att dessa åtgärder kommer att minska antalet fall där konsumenter tar på sig lån som de inte har råd med och hamnar i skuldfällor. De tror också att detta kommer att minska antalet betalningsanmärkningar och öka konsumenternas möjligheter att betala tillbaka sina lån på ett ansvarsfullt sätt.

Hoppas minska skulder och inkassokrav

De typer av lån som Finansinspektionen främst vill göra säkrare är blancolån, eller lån som tas utan säkerhet. Dessa typer av konsumtionslån har sedan länge varit ett ämne för diskussion i den svenska ekonomibranschen, då de ofta utges av mindre och mer nischade finansinstitut snarare än storbankerna. Granskningar från myndigheten har påvisat att risken för att få inkassokrav är högre hos dessa mindre aktörer än hos storbanker, varav just kreditprövningen har varit en stor del av problemet. 

En av de faktorer som lockar med just konsumentkreditinstitut är att de erbjuder lån utan kreditupplysning hos UC (tidigare Upplysningscentralen), vilket gör att låntagarens kreditvärdighet inte drabbas lika mycket av lånet. Däremot har det alltid funnits krav på att någon form av kreditupplysning måste tas för att kunna erbjudas ett lån, varpå dessa tjänster har erbjudit kreditprövning hos andra företag så som Bisnode eller Creditsafe. 

Något som gjort att dessa aktörer haft större inkasso-nivåer har bland annat handlat om att dessa tjänster, och de banker som är kopplade till dem, inte alltid har tagit hänsyn till låntagarens kompletta ekonomiska bakgrund. Vissa lån har beviljats trots att låntagarna har en historik med betalningsanmärkningar eller problem med att betala tillbaka andra lån, eller helt enkelt inte har tillräckligt hög inkomst för att kunna behålla tillräckligt mycket pengar att leva för efter att ha betalat den månatliga lånekostnaden. Dessa typer av låntagarinformation hoppas Finansinspektionen nu alltså ska tas med i låneprocesserna under deras tillsyn.

Därför använder svenskar mindre finansinstitut

Då konsumtionslån genom storbankerna historiskt sett har varit säkrare än hos mindre finansinstitut har frågan bestått i just varför svenska låntagare vänder sig till dessa aktörer. Sanningen är att det finns flera orsaker, där en av de största är att det är betydligt enklare och snabbare. 

Hos dessa typer av aktörer kan låntagare jämföra en stor mängd lån online och få låneförslag på bara några timmar. Att allting sker under endast en kreditprövning, som nu kommer vara ännu säkrare, är såklart ett plus för många. Hos storbankerna kan det i stället ta fler veckor innan man får besked, samt att det bara gäller för just den aktuella banken. 

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kommer Finansinspektionens åtgärder för att förbättra kreditprövningsprocessen för samtliga lån att ha en betydande effekt på hela kreditmarknaden i Sverige, inklusive sms lån. Det återstår att se hur långivare och konsumenter kommer att anpassa sig till de nya reglerna, men det är tydligt att de syftar till att minska risken för skuldsättning och öka konsumenternas långsiktiga ekonomiska hälsa.