Nyheter

Volvo CE introducerar Connected Load Out för att öka effektiviteten på arbetsplatsen

Att hantera utlastningsprocessen på en hektisk arbetsplats kan vara utmanande, med balansering av flödet för inkommande lastbilar och utnyttjandet av lastare, samtidigt som dyrbar tid läggs på administration. Via återförsäljaren Swecon lanserar Volvo Construction Equipment (Volvo CE) nu en ny digital lösning som förenklar utlastningsprocessen – och förverkligar sin vision om att hjälpa kunderna maximera produktiviteten på sina arbetsplatser.

Connected Load Out är utformat för att förbättra effektiviteten och produktiviteten för utlastningsprocessen genom att sammankoppla lastarförare, platskontor och lastbilar. Det är en digital lösning för Volvo hjullastare med Load Assist och vågsystem (OBW) samt Volvo grävmaskiner med Dig Assist och vågsystem (OBW).

Den traditionella utlastningsprocessen inbegriper mycket oplanerat arbete, manuell hantering och administration, vilket påverkar arbetet på ett improduktivt sätt. Connected Load Out löser upp de knutar som lastbilsförare, lastarförare och produktions- och platschefer står inför när gäller utlastningsprocessen. Det minskar administration och missförstånd genom att digitalisera ordrar och lastkvitton samt förbättrar synligheten, så att arbetsplatser kan bli mer produktiva. Och med en effektivare utlastningsprocess, så minskar bränsleförbrukningen, vilket innebär såväl kostnadsbesparingar som lägre koldioxidutsläpp.

Cecilia Jonsson, produktägare Global Load Out Solutions, säger: ”Vi på Volvo CE fortsätter att utveckla intelligenta lösningar som hjälper våra kunder att strömlinjeforma verksamheten och maximera effektiviteten. Med Connected Load Out kan våra kunder öka produktiviteten i sin verksamhet genom att digitalisera utlastningsprocessen och sammankoppla platskontor, lastare och lastbilar. Därigenom kan arbetsplatsen planera i förväg och matcha inkommande ordrar med tillgängliga lastare, vilket ger kortare väntetider för lastbilar och lastare utnyttjas så effektivt som möjligt”.

Så fungerar det

Connected Load Out sammankopplar och delar information digitalt mellan lastare, platskontor och lastbilar i ett stenbrott. Lastordrar kan skickas direkt från inkommande lastbilar via Connected Load Out-appen till lastarens Volvo Co-Pilot. Lastarföraren kan se en uppskattad ankomsttid och vilka material som ska lastas, vilket underlättar planeringen av arbetet och minskar stress och risken för fel. När lastbilen kommer fram till arbetsplatsen får lastarföraren en avisering i Volvo Co-Pilot och kan kalla fram lastbilen för lastning och avsändning. Ett lastkvitto skapas och skickas till både lastbilen och platskontoret, så att hela flödet synliggörs i Connected Load Out Office Portal.

Ett måste för kontroll över arbetsplatsen

Connected Load Out, som tillgås via en molnbaserad webbapp, är åtkomligt när som helst och var som helst, vilket ger en vy i realtid över utlastningsprocessen på arbetsplatsen. Ordrar och lastkvitton kan visas i Office Portal och den digitala instrumentpanelen kan anpassas för att visa den mest relevanta informationen för arbetsplatsen och rapporter kan skapas.

Att digitalisera processen innebär dessutom mindre risk för fel som beror på den mänskliga faktorn, mindre pappersarbete och mer kontroll, mindre stress och alla kan jobba smartare.

Connected Load Out är idag tillgängligt som en prenumerationstjänst på vissa marknader i Europa och Nordamerika. I Sverige kontaktar kunden återförsäljaren Swecon för mer information och prenumeration på tjänsten.

I filmen nedan från lanseringen på CONEXPO-mässan, ger produktägare Cecilia Jonsson en introduktion till hur Connected Load Out fungerar på en arbetsplats, genom att visa hur lastbilsföraren, lastarföraren och kontoret använder, ser och delar information från tjänsten i realtid.