Nyheter

Debatt: ”Flygskatten skadar alla – ta bort den i år!”

”Så har vi vänt blad till ett nytt år. För det svenska flygsystemet innebär det nya året den högsta höjningen av flygskatten hittills, 10 procent för inrikestrafik och 9,3 för utrikes. Timingen kunde inte vara mer olycklig för svensk tillgänglighet och konkurrenskraft, skriver representanter för den svenska flygbranschen.”

Det skriver Marcus Dahlsten, vd, Transportföretagen, Anko van der Werff, vd, SAS, Ulrika Matsgård, vd, BRA, Jonas Abrahamsson, vd, Swedavia, Geir Karlsen, vd, Norwegian, Wilhelm Wohlfahrt, vd, Aviation Capacity Resources och Peter Larsson vd, Svenska regionala flygplatser i en debattartikel i Expressen: 

”För Sverige – som är ett exportberoende land – är bra flygförbindelser som möjliggör snabba och långväga transporter en förutsättning om vi ska kunna konkurrera på den globala marknaden. Därför är flyget en nödvändig del av transportsystemet. Dessutom är flyginfrastrukturen avgörande för samhällsviktiga funktioner och Sveriges beredskap, vars betydelse i det rådande världsläget inte nog kan understrykas.”

”Flygskatten infördes 2018 med det uttalade syftet att minska utsläppen från flygtrafiken. Men i verkligheten har den ingen klimatstyrande effekt eftersom konstruktionen gör att skatten är lika hög oavsett vilka utsläpp flygresan genererar.”

Läs hela debattartikeln här:

https://www.expressen.se/debatt/flygskatten-skadar–alla–ta-bort-den-i-ar/