Swecon går återigen in som officiell partner till STCC (Scandinavian Touring Car Championship). Serien är Skandinaviens främsta racingmästerskap där den officiella svenska mästaren kröns. Från säsongen 2024 tävlar samtliga team i STCC med 100 % elektriska tävlingsbilar på 550 hästkrafter, de mest kraftfulla bilarna i mästerskapets historia.
– Vi är väldigt glada över att Swecon återupptar samarbetet med STCC till säsongen 2024. STCC och Swecon har arbetat framgångsrikt tillsammans under många år på de svenska motorbanorna. Vi är väldigt glada över att Swecon förstärker det oerhört viktiga arbetet kring säkerhet. Swecon levererar en robust lösning som underlättar säkerhetsarbetet med elektriska bilar, något som redan testats framgångsrikt rallycross-VM, säger Micke Bern, vd för STCC.
När mästerskapet elektrifieras, så tar parterna upp samarbetet som avslutades 2016 i samband med att det då Sweconsponsrade Volvoteamet Polestar Cyan Racing flyttade fokus från det skandinaviska mästerskapet till VM.
I det nyupptagna samarbetet med STCC så kommer Swecon att tillhandahålla Volvos eldrivna kompaktmaskiner för service och underhåll i depåområdet, samt vid behov bärgning och underhåll ute på banan med maskiner som drivs på det förnybara bränslet HVO100.
Den bärgningslösning som Swecon kommer att använda under stadsracen i STCC, består av en Volvo EWR170E med en engcon tiltrotator och tillhörande bärgningsplattform, ursprungligen utvecklad av engcon, Volvo Construction Equipment och Granfors Racing för bärgning av elbilar i FIA World Rallycross Championship (World RX).
Den patentsökta lösningen uppfyller kraven i FIA:s stränga säkerhetsprotokoll och möjliggör snabb och säker bärgning av potentiellt strömförande eldrivna bilar från racingbanan utan att någon personal hanterar bilen.
Precis som Swecon och Volvo Construction Equipment, så har STCC sedan starten 1996 legat i den absoluta framkanten av såväl den tekniska utvecklingen som arbetet med att reducera klimatpåverkan. Bland annat var mästerskapet bland de första i världen att introducera katalysatorer på tävlingsbilarna under 90-talet och STCC var först i världen att införa etanol samt biogas som bränsle under 00-talet. När vi nu går in i säsongen 2024 blir STCC världens första nationella touring car-mästerskap som helt elektrifieras.
På samma sätt som för Swecon med introduktionen av elektriska maskiner i bygg- och anläggningsbranschen, så är lanseringen av eldrivna tävlingsbilar i STCC en naturlig evolution. Med det tar parterna tillsammans täten för att skapa klimatsmart och underhållande racing – utan att försämra de traditionella värdena i sporten.
– Det här är ytterligare ett steg på vår inslagna väg att stötta kategorier i motorsporten som sätter säkerhet och hållbarhet i fokus – både för tävlingen och för evenemanget i stort – allt för ett tryggt genomförande med minimal miljöpåverkan och med budskapet och devisen ”Mot hållbar motorsport, säger Fredrik Rigö, chef Marknadskommunikation och ansvarig för varumärkespartnerskap på Swecon i Sverige.
Elektrifieringen möjliggör för STCC att ta steget tillbaka in i städerna med det nya och explosiva Head 2 Head-formatet. Här skapar mästerskapet möjligheten att locka publik och partners som vanligtvis aldrig besöker biltävlingar.
Under säsongen kommer två stadsrace med det nya formatet att äga rum; i Göteborg i juni och i Helsingborg i augusti. Där bidrar förstås Volvos eldrivna kompaktmaskiner till att minimera det totala klimatavtrycket, såväl som att bidra till lägre ljudnivåer under tävlingarna och samtidigt en bättre arbetsmiljö för personal som arbetar i och runt maskinerna och en bättre upplevelse för de besökare som vistas i depån.
I STCC tävlar de bästa förarna och teamen som Skandinavien har att erbjuda med modifierade standardbilar som är baserade på de senaste och populäraste bilmodellerna – exempelvis BMW i4, Cupra Born, Tesla Model 3 och Volkswagen ID.3.