Nyheter

DHL utvidgar sitt leveransnätverk i Sverige

1 000 nya paketskåp under 2024, blir det, via partnerskap med iBoxen och dess öppna infrastruktur och med fokus främst på storstadsregionerna. Utökningen av DHL:s erbjudande ingår i företagets globala strategi att stärka sin förmåga och kapacitet inom e-handelssektorn.

Investeringen i Sverige är ett långsiktigt åtagande, med planer på fortsatt elektrifiering av last mile-transporter, tjänstedigitalisering, utökat nätverk av paketskåp, nya tjänster och ökad varumärkeskännedom. Satsningen ska ytterligare förbättra servicekvaliteten för onlineköpare och bättre tillgodose deras preferenser gällande shopping och frakt.

– E-handeln utvecklas hela tiden och på DHL utvecklas vi i takt med den. När vi nu utökar vår närvaro på den svenska marknaden strävar vi efter att göra ett bestående intryck på konsumenterna. Införandet av ett betydande antal paketskåp är ett första steg i vårt arbete med att öka tillgängligheten och ge ett starkare erbjudande till e-handlare och konsumenter. Vi vill vara det naturliga förstahandsvalet för de som skickar och de som köper, säger Robert Zander, vd DHL Freight Sverige.

Trenden med onlineköp är fortsatt stark. Antalet försändelser och onlineshoppare fortsätter att växa. Transportföretagens paketindex visar att paketvolymen ökade med nästan nio procent under 2023. I Sverige, där utlämningsställen traditionellt varit kundernas förstahandsval, har konsumentbeteendet utvecklats under de senaste åren och efterfrågan på olika leveransalternativ växer, med en ökande preferens för paketskåp. Konsumenternas föränderliga preferenser och krav omfattar olika faktorer som flexibilitet, pris, servicenivå, tillgänglighet och hållbarhet.

– Vi möter konsumenternas växande efterfrågan på olika leveranslösningar genom vår e-handelssatsning i Sverige. Genom att nyttja vår expertis, kvalitet och lokala nätverk inom både B2B och B2C, tillsammans med vårt omfattande internationella erbjudande, har vi en solid grund som gör att vi kan utöka våra tjänster och i förlängningen öka kundnöjdheten, säger Robert Zander, vd DHL Freight Sverige.