Efter utvecklingen av nya intermodala lösningar för bulktransporter tar FUCHS och Royal Den Hartogh Logistics sitt gemensamma hållbarhetsarbete vidare. Med en stor satsning på tunga el-lastbilar fortsätter man att visa nya vägar för förbättrad hållbarhet inom smörjmedelsbranschen.
Den gemensamma hållbarhetsresan inleddes redan då FUCHS börjat planera för att flytta sin verksamhet från en gammal produktionsanläggning i Nynäshamn till en nyutvecklad och modern anläggning med utgångspunkt i hållbarhet. Avståndet till den nya anläggningen var inte långt, men den skulle inte längre ligga direkt vid hamn där FUCHS tidigare kunnat ta in stora volymer med båt.
Man ville verkligen satsa på hållbarhet, men hur skulle en hållbar hantering av det lokala flödet med basoljor och additiv kunna se ut? Det fanns ingen rälsbunden lösning i sikte för det komplexa transportflödet om cirka 30 000 ton varje år, så det gällde att hitta andra typer av logistikflöden. De stora volymerna, som dessutom skiftar över säsong, gjorde det väsentligt att hitta en logistikpartner med både muskler och egna hållbarhetsambitioner.
Fredrik Kimfors, Nordenansvarig på logistikpartnern Den Hartogh, höll koll på marknaden och vad som pågick hos FUCHS.
Lockad av såväl hållbarhetsaspekt som affärens omfång funderade han över lösningar. Som transportör med fokus på bulk hade Den Hartogh utvecklat intermodala lösningar som tillåter olika transportsätt för att mer effektivt transportera gods från en punkt till en annan.
– Vi gillade att FUCHS verkade mena allvar i sin inställning till hållbarhet. Det är inte självklart enkelt att vinna upphandlingar genom att tänka hållbarhet i helhetsperspektiv, men nu hade vi chansen och det triggade oss, berättar Fredrik Kimfors. Och de har verkligen visat vilken väg de vill gå! Vi har redan hunnit gå från naturgas (LNG), som var bästa alternativet när vi startade, till biogas (LBG) och nu ren el. Tillsammans banar vi ny väg för hållbarhet inom smörjmedelsindustrin.