Stenullsproducenten ROCKWOOL presenterar ytterligare en insats i arbetet med att minska sin klimatpåverkan. Den här gången handlar det om elektriska transporter vid deras största fabrik för byggisolering i Norden.
– Vi har arbetat direkt med lastbilstillverkare som ligger i framkant på området för att hitta den mest optimala lösningen för oss, säger Michael Rasmussen, Logistikdirektör på ROCKWOOL Nordics.
Dygnet runt, 365 dagar om året, transporteras stora mängder ROCKWOOL-isolering från stenullsfabriken i norska Moss till lagret sju kilometer bort. Under ett år motsvarar det cirka 130 000 kilometer och 160 ton CO2. Men det var då, nu drivs transporterna på sträckan av el i stället. De nya ellastbilarna är av märket Volvo FM 6×2 Electric med en batterikapacitet på 540 kWh.
Michael Rasmussen, logistikdirektör på ROCKWOOL Nordics, menar att omvandlingen av transportbranschen fortfarande är i ett tidigt skede, men att det är viktigt att testa ny teknik och skaffa sig erfarenhet.
– Vi har jobbat med gröna transporter länge, men transportbranschen är fortfarande under utveckling och det finns idag inte någon optimal lösning som lever upp till alla våra krav, berättar Michael, som samtidigt förklarar att det just därför har varit viktigt för ROCKWOOL att arbeta direkt med de lastbilstillverkare som ligger i framkant på området.
Optimal körväg för elektriska lastbilar
För även om eltransporter är etablerat inom områden som linjebussar och avfallshantering, kräver leveranser och transporter inom byggbranschen ofta längre avstånd och mer oförutsägbara rutter.
– Eltekniken är inte redo att möta byggbranschens behov inom samtliga områden, men för kortare och fasta sträckor fungerar det bra. Vår transportsträcka i Moss har nu ersatts med 100 % förnybar el och vi kan konstatera att det fungerar utmärkt, säger Rasmussen.
Förutom att investera i eltransporter har ROCKWOOL det senaste året kört transporter på biogas mellan fabriken i Moss och Oslo centrum.
– Biogas är en mycket bra lösning för tunga transporter över längre sträckor. Vi har inte upplevt några begränsningar eller utmaningar under det senaste året och från och med idag är detta ett mycket bra alternativ som bidrar till avsevärd CO2-minskning och utnyttjande av lokala avfallsresurser, säger Rasmussen.
Eltransporter tar hänsyn till lokalbefolkningen i Moss
Det är inte bara minskade utsläpp av växthusgaser som motiverar ROCKWOOL att investera i eltransporter. De nya ellastbilarna kommer också att bidra till mindre buller och färre lokala utsläpp i Moss stad.
– Då både produktion och lager finns i närheten av Moss stad har vi en stor vilja att ta så stor hänsyn till lokalbefolkningen som möjligt. Lastbilen går genom Moss centrum dygnet runt, året runt, och det är därför viktigt att optimera där vi kan för att minimera vår påverkan på närmiljön och grannar i området. De nya ellastbilarna innebär avsevärt mindre buller och vibrationer, samt mindre förorening av den lokala luftkvaliteten i staden, avslutar Rasmussen, och tillägger att satsningen på eltransport går hand i hand med den omfattande elektrifieringen av stenullsfabriken i Moss.
Fabriken drivs sedan 2021 av förnyelsebar el. Något som sänkte Co2-utsläppen där med 80%. Det är ROCKWOOLs största fabrik för byggisolering i Norden och majoriteten av den byggisolering som säljs i Sverige tillverkas där.