Nyheter

Descartes: färsk e-handelsstatistik visar positivt trendbrott som logistikbranschen behöver hålla koll på

I dagarna släppte Svensk Handel sin senaste upplaga av Svensk e-handelsindikator (mars 2024). Siffrorna visar att årets första kvartal är det första på över två år som visar en positiv omsättningstillväxt för svensk e-handel.

Ett positivt tecken för en sektor som har gått igenom en rad prövningar under en längre tid.

Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, kommenterar vad detta kan innebära för transport- och logistiknäringen:

– Det är positivt att se att svensk e-handel nu når ett trendbrott när det gäller omsättningstillväxt. Förhoppningsvis är det en trend som kommer hålla i sig. Samtidigt ser vi att summan per kund minskar vilket indikerar att det rör sig om fler paket som behöver transporteras från leverantör till kund. En utveckling som transportnäringen behöver vara lyhörd till för att kunna möta behovet framöver.

Siffrorna från Svensk Handels e-handelsindikator mars 2024 visar att omsättningstillväxten för första kvartalet 2024 är 11 procent. Det bryter den negativa trenden som har varat i nio kvartal och är samtidigt det starkaste resultatet sedan Q1 2021. Detta trots att svenska kunder handlar för en mindre summa per person. Från 2 178 kr i mars månad 2023 till 2 122 kr under samma månad i år.

– Andelen konsumenter som e-handlar från företag utanför Sveriges gränser ökar enligt den senaste indikatorn. Snittet för första kvartalet i år är 18 procent, jämfört med 15 procent 2023. I en skakig omvärld är det av största vikt att företag har kontroll på att tulldokumentationen följer varje lands gällande regler för att undvika försenade leveranser. Även handelskontakter eller länder som är under sanktion kan leda till oförutsägbara avbrott i leveranskedjan, avslutar Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes.

Svensk Handels e-handelsindikator genomförs i samarbete med Novus och kartlägger löpande konsumenters e-handelskonsumtion i Sverige. Datainsamlingen sker första veckan varje månad och mäter e-handel av fysiska varor.

Hela den senaste e-handelsindikatorn finner ni 

här.