Nyheter

Brobyggnadsmaskin monterar längsta järnvägsbron

HS2 är en höghastighetsjärnväg som byggs mellan London och Birmingham i England. Den blir 22,5 mil lång varav fem mil går i tunnel. Längs sträckan byggs 130 broar. Colne Valley Viaduct blir Storbritanniens längsta järnvägsbro och sträcker sig 3,4 kilometer över ett område med sjöar och vattenvägar.

Den byggs med en brobyggnadsmaskin som klättrar på brostöden och monterar prefabricerade brosegment.

Projektet fick tydliga krav från regeringen att hålla nere klimatavtrycket. I området finns mycket känslig natur där hänsyn måste tas till bland annat fåglar och fladdermöss. Utmaningen var att konstruera en låg och smäcker bro som skulle smälta in i omgivningen samtidigt som den skulle ha ett lågt klimatavtryck, men ändå klara krafterna från höghastighetståg.

För att klara detta gjordes geologiska undersökningar tidigt i projektet. Bland annat slogs testpålar ner för att testa laster tills de gick sönder. 

– Det gjorde att vi kunde optimera designen på pålarna för de faktiska markförhållandena där bron skulle byggas. De längsta pålarna var planerade att gå 60 meter under mark men vi fick ner det till i snitt 40 meter, berättade Allan Price från Align JV som bygger bron på Brobyggardagen.

Han konstaterade att en viktig lärdom här var värdet av att ta med byggentreprenören tidigt så att de finns med redan vid projekteringen för att få med all information. 

– Ett exempel är att maximalt spann mellan brostöden sattes till 80 meter då det var vad brobyggnadsmaskinen klarade. Maskinens lyftkapacitet var 140 ton vilket bestämde maxvikten på brosegmenten. 

Prefabricerade brosegment

Colne Valley Viaduct kommer att bestå av tusen däcksegment. För att ta hänsyn till viaduktens mjuka kurvor när den korsar dalen har alla segment något olika form och tillverkas på plats i en specialbyggd tillfällig fabrik nära norra landfästet.

Produktionen sker på löpande band där jiggar med markeringar för hur armeringen ska läggas ut används. 

Varje segment gjuts mot det föregående för att de ska passa ihop när de monteras. Fabriken gjuter tolv segment per vecka och varje segment är unikt, det är enbart bredden som är den samma. 

Längs sträckningen byggdes 58 brostöd som vardera väger cirka 370 ton. Alla stöden byggdes klara innan brobyggnadsmaskinen installerades. 

Löpande montering

Vid monteringen transporteras segmenten med självkörande fordon på den del av bron som är färdigbyggd ut till brobyggnadsmaskinen. Den står på den färdigmonterade bron och sträcker sig ut till nästa pelare.

Sedan lyfts två segment och transporteras ut till nästa pelare där segmenten monteras ett på varje sida av pelaren för att få balans. Nya segment lyfts på plats två i taget åt vardera håll tills bron nått den förra pelaren och halvvägs till ännu nästa pelare.

– När ett segment monterats spänns det tillfälligt ihop med det förra genom att stänger skjuts ner för att hålla ihop segmenten temporärt. När alla segment är monterade dras spännkablar av stål genom alla alla tusen segmenten och bron dras ihop permanent, berättade Allan Price.

I november 2023 hade monteringen av brosegmenten nått halvvägs. När bygget är klart kommer fabriken och de omgivande byggnaderna att tas bort och hela området förvandlas till ett område med gräs- och skogsmark.

På bilden: Colne Valley Viaduct byggs med en brobyggnadsmaskin som klättrar på brostöden och monterar prefabricerade brosegment

Bild: HS2