Nyheter

Kör längre och ladda snabbare: Försäljningssuccén Ford E-Transit får utökad räckvidd och snabbare laddning

Ford Pro presenterar idag nyheten att E-Transit kommer i en Extended Range version med utökad batteri och snabbare laddning. Den ökade räckvidden förbättrar kapaciteten för den mest sålda elektriska skåpbilen i Europa, en modell som förra året sålde fem gånger fler bilar än sin närmaste konkurrent 1

Den nya modellen som nu erbjuds till en betydligt bredare målgrupp kommer att säljas globalt och ger kunderna 89 kWh användbar batterikapacitet för en maximal räckvidd på upp till 402 km, 2 samt snabbare AC- och DC-laddningsprestanda. 3 Kunderna kommer också att kunna dra nytta av de förlängda serviceintervallerna på två år samt obegränsad körsträcka – dubbelt så långt som nuvarande ettårsintervallet.

– E-Transit med utökad räckvidd är ytterligare ett exempel på Ford Pros fortsatta satsning på att elektrifiera fordonsflottor över hela Europa, säger Hans Schep, generaldirektör, Ford Pro, Europa. Att ge kunderna möjligheten att köra längre mellan laddningarna tillsammans med ett brett urval av karosser i olika storlekar och support från Ford Pros ekosystem av uppkopplade tjänster stärker vår position som en pålitlig partner för våra kunders vagnparker.

E-Transit med utökad räckvidd är utformad för att tilltala särskilt kunder som är verksamma på landsbygden, kallare klimat eller på vägar som involverar motorvägskörning. Drivlinan kommer också att komplettera ombyggda fordon med extra vikt och extra kraftbehov. Kunder kommer att kunna beställa den nya modellen senare i år, med förväntade leveranser under 2025.

Förbättrad elektrisk prestanda

E-Transit med utökad räckvidd ökar den användbara batterikapaciteten till 89 kWh med en räckvidd på upp till 402 km – 28 procent mer än motsvarande standardmodell. 2 Denna förbättrade kapacitet introduceras för att göra E-Transit med utökad räckvidd till ett alternativ för flottor som verkar utanför stadskärnorna men som ändå vill dra nytta av produktiviteten hos elektriska, uppkopplade kommersiella fordon.

En värmepump är standard på den nya modellen för att värma upp kupén mer effektivt i låga temperaturer. Systemet liknar det på E-Transit Custom – den första elbilen någonsin att använda tekniken med ånginjektion – och är designat för att förbättra energieffektiviteten och optimera räckvidden i kallare väder.

Fords ingenjörer har avsevärt förbättrat E-Transits laddningsprestanda där den maximala AC-laddningskapaciteten har ökats från 11 kW till 22 kW, vilket innebär att en full laddning över natten ska ta under sex timmar. 3DC-snabbladdningskapacitet har utökats från 115 kW till 180 kW, så att en 10-minuters laddning kan ge upp till 116 km körräckvidd och en 10-80 procents laddning tar cirka 28 minuter3

Ford Pro förväntar sig att E-Transit med utökad räckvidd kommer att tilltala kunder med ett brett utbud av olika användningsområden och krav, så företaget erbjuder ett omfattande urval av modellvarianter som inkluderar L3 och L4 längder, skåp och enkelhytt chassi, med totalvikt från 3 500 kg till 4 250 kg. Maximal nyttolast är upp till 1 460 kg för skåp och 1 814 kg för enkelhytt chassi, 4 med dragvikt upp till 750 kg för modeller med 3 500 kg totalvikt. 5Pro Power Onboard är också tillgänglig för att leverera 2,3 kW exportbar effekt från fordonsbatteriet för att driva verktyg, utrustning och ombyggnationer.

Det utökade utbudet av E-Transit drar fördel av samma produktivitetshöjande digitala funktioner som Ford Pro tillkännagavs i 2024 års Transit modellprogram:

1/5G-modem som standard för supersnabb anslutning när du är på språng

2/Möjlighet för trådlös mjukvaruuppdatering för flera fordonsmoduler

3/Innovativt nytt fordonsintegrationssystem för konverteringskontroll via SYNC-skärmen

4/Delivery Assist-teknik utformad för att spara upp till 20 sekunder per stopp – mer än en timme om dagen

Dessutom omfattas både standardversionen och E-Transit-modeller med utökad räckvidd från och med 2024 årsmodell av ett nytt serviceintervall  två år/obegränsat distans, för att hjälpa till att minska servicekostnaderna för företagens ägande. Detta är en stor uppgradering jämfört mot det nuvarande intervallet på ett år/obegränsad sträcka.

Sedan lanseringen i juni 2022 har E-Transit varit den mest sålda elektriska skåpbilen i Europa och uppnått över 55 procents marknadsandel 2023. 1

 

Ny E-Transit minibussmodell

Ford Pro förbättrar också E-Transit-sortimentet med en ny fabriksstödd elektrisk minibusskonvertering.

Det nya erbjudandet är utformat för att stödja kunder som taxiföretag, skolor och lokala myndigheter när de elektrifierar sina flottor och framtidssäkrar sin verksamhet som svar på skärpta regelverk och införandet av över 350 lågutsläppszoner som redan finns över hela Europa – inklusive alla huvudstäder i EU.

Den nya modellen har plats för upp till 15 personer och är baserad på en E-Transit L3 med 4 250 kg totalvikt, ombyggd i Turkiet av specialisterna ISRI. Kunderna kan specificera ett enkel- eller dubbelt främre passagerarsäte, nio- eller 12-sätes bakre layout och alternativ för standard eller högt tak som tillval. Luftkonditionering, värme i bak och ett elektriskt sidosteg kommer som standard.

Den nya minibussmodellen, som är tillgänglig direkt från Ford-återförsäljare, kan specificeras med standardbatteri eller batteri med utökad räckvidd för nio-sits bakre layout, och standardbatteri för 12-sits bakre layout.

1 2023 helårssiffror från S&P Global, tidigare IHS Markit Insight. Österrike, Belgien, Storbritannien, Tjeckien, Danmark, Finland, Frankrike, Grekland, Ungern, Irland, Italien, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Spanien, Rumänien, Sverige, Schweiz, Tyskland.
2 Baserat på full laddning av E-Transit med möjlighet till utökad räckvidd. Beräknad räckvidd med hjälp av Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Siffrorna som visas är avsedda för jämförbarhet och bör endast jämföras med andra fordon som testats enligt samma tekniska procedurer. Den faktiska räckvidden varierar beroende på faktorer som temperatur, körbeteende, ruttprofil, fordonsunderhåll, litiumjonbatteriets ålder och skick. Den deklarerade WLTP-bränsle-/energiförbrukningen, CO2-utsläpp och elektrisk räckvidd bestäms enligt de tekniska kraven och specifikationerna i de europeiska förordningarna (EC) 715/2007 och (EU) 2017/1151 med senast ändrade ändringar. De tillämpade standardtestprocedurerna möjliggör jämförelser mellan olika fordonstyper och olika tillverkare.
3 Angivna siffror är baserade på E-Transit med möjlighet till utökad räckvidd. Faktiska laddningstider och laddningshastigheter kommer att variera beroende på vilken typ av hem eller offentlig laddningsstation som används, såväl som andra faktorer (inklusive väder, omgivningstemperatur, körbeteende, körprofil, fordonets skick, litiumjonbatteriets ålder, skick och temperatur).
4 Max nyttolast varierar och baseras på tillbehör och fordonskonfiguration. Se etiketten på dörrkarmen för lastkapacitet för ett specifikt fordon. Last- och lastkapacitet begränsad av vikt och viktfördelning.
5 Max bogsering varierar beroende på last, fordonskonfiguration, tillbehör och antal passagerare. Last- och lastkapacitet begränsad av vikt och viktfördelning.