ABB har valts av Maine Department of Transportation (MaineDOT) för att leverera en omfattande grid-to-propeller-lösning till den nya dubbeländade, hybridelektriska färjan som kommer att tillhandahålla viktiga tjänster mellan staden Lincolnville och ösamhället Islesboro i USA.
Det nya fartyget, som ska ersätta en befintlig dieseldriven färja, kommer att visa att offentligt finansierade organisationer i USA föredrar den höga tillförlitlighet och de lägre utsläpp som kan uppnås med hybridelektriskfartygsteknik.
ABB:s leverans omfattar det hybridelektriska framdrivnings- och energilagringssystemet. ABB:s prisbelönta kraftdistributionssystem Onboard DC Grid™ ska säkerställa optimal användning av energikällor, medan ABB Ability™ Marine Remote Diagnostic System ska möjliggöra övervakning av system ombord för att maximera fartygets drifttid.
Det 207 fot (62 meter) långa nybyggda fartyget kommer att transportera upp till 200 passagerare och 40 fordon mellan Lincolnville och Islesboro – cirka tre sjömil från fastlandet. Islesboro är ett så kallat ”Medically Underserved Area”, där cirka 600 åretruntboende är beroende av färjeförbindelser för att få tillgång till sjukvård och andra viktiga tjänster.
Färjeprojektet finansieras huvudsakligen av Federal Transit Administration inom ramen för deras Electric or Low-Emitting Ferry Pilot Program och Ferry Service for Rural Communities Program, där det senare även finansierar moderniseringen av färjeterminalerna så att de uppfyller kraven på säkerhet och effektivitet.
Genom att ersätta den 35 år gamla färjan Margaret Chase Smith kommer det nya hybridelektriska fartyget att minska bränsleförbrukningen med uppskattningsvis 450 000 liter per år, vilket motsvarar cirka 1 100 ton i koldioxidutsläpp. Projektet bidrar till Maine Clean Transportation Roadmap, som siktar på koldioxidneutralitet senast 2045.
– Den nya hybridelektriska färjan mellan Lincolnville och Islesboro kommer att ge ett betydande bidrag till våra ansträngningar att minska koldioxidutsläppen från transporter i delstaten Maine, säger Mackenzie Kersbergen P.E., Senior Project Manager, Multimodal Program – Maine Department of Transportation. ABB har varit en bra partner för oss under hela designprocessen och vi ser fram emot att se deras system i drift. Med tanke på det kritiska behovet av tillförlitlighet och drifttid för fartygen på den här rutten, har ABB:s serviceutbud och digitala övervakningsfunktioner gjort att de skiljer sig från konkurrenterna i vår sökning efter en systemintegratör.
– I ett brådskande och växande behov av att minska koldioxidutsläppen från färjetrafik väljs ABB:s integrerade elektriska, automatiserade och digitala lösningar allt oftare av amerikanska operatörer som vill ersätta föråldrade färjor som svar på lagkrav och samhällets förväntningar, säger Drew Orvieto, försäljningschef för Nordamerika, ABB Marine & Ports. Vi är hedrade över att arbeta med MaineDOT som systemintegratör för detta viktiga fartyg.
2021 vann ABB ett kontrakt med Maine-färjeoperatören Casco Bay Lines för att leverera ett hybridkraft- och framdrivningssystem med landladdningskapacitet till en 164 fot (50 meter) dubbeländad passagerarfärja som trafikerar rutten Portland – Peaks Island.
Fartyget ska sättas i trafik senare i år och förväntas minska de årliga koldioxidutsläppen med uppskattningsvis 800 ton. På andra håll på den amerikanska färjemarknaden har ABB nyligen varit involverat i ett elektrifieringsprojekt för Washington State Ferries – det största färjesystemet i landet – och levererat kraft- och framdrivningsspaket till de senaste ”Maid of the Mist” Niagara Falls turfärjorna, de första helt elektriska fartygen som byggts i USA.