'

Nyheter

Enklare och tryggare myndighetskontakter: Digg presenterar förslag på en app för medborgare

Myndigheten för digital förvaltning (Digg) slutredovisar nu regeringsuppdraget om hur Ena – Sveriges digitala infrastruktur – ska utvecklas fram till 2030. Ett av nyckelförslagen är att samla och förenkla kontakten mellan invånare och offentlig sektor.

– Jag ser Ena som ett verktyg för politiskt prioriterade frågor så som att knäcka gängen, ge patientcentrerad vård och bättre service till alla medborgare. Rapporten visar även på konkreta lärdomar från länder som Ukraina och hur Sverige kan vässa sin digitala kapacitet och beredskap i oroliga tider. Rapporten utgör ett viktigt steg för att öka takten, säger civilminister Erik Slottner.

En lösning för både vardag och kris

Den föreslagna appen är en prototyp för framtiden som ska fungera som en gemensam, trygg och enhetlig digital kontaktyta för invånare och företag till det offentligas tjänster. Målet är att göra det enklare och tryggare att navigera bland tjänster och få rätt hjälp – allt går att hitta via samma ingång.

– Det ska vara tryggt och enkelt för våra invånare att sköta sina kontakter med det offentliga. Med en digital lösning vill vi skapa en effektiv och säker kanal där invånare får tillgång till rätt information vid rätt tidpunkt, och där myndigheter kan agera snabbt och samordnat, säger Viktoria Hagelstedt, avdelningschef på Digg.

För att appen ska fungera krävs att den bygger på en robust och sammanhållen nationell digital infrastruktur (Ena). Infrastrukturen är en förutsättning för att effektivisera Sveriges digitala offentliga tjänster och möta framtidens krav på samverkan, både nationellt och över landsgränser inom EU.

Exempel på nyckelfunktioner i den föreslagna appen:

Samlad åtkomst till offentliga tjänster: En enhetlig plattform för digital post, pågående ärenden och dokumenthantering.

Vägledning utifrån behov: En AI-assistent som guidar användare baserat på deras specifika behov.

Trygg hantering av personuppgifter: Full kontroll och säker delning av data och dokument, inklusive digital signering.

Offlinefunktioner: Tillgång till viktiga dokument och information även utan internetuppkoppling.

Fokus på användarvänlighet och tillgänglighet

Appen ska vara inkluderande och tillgänglig för alla grupper i samhället. Målet är att säkerställa rättvisa och jämlika möjligheter för alla att ta del av offentliga tjänster, oavsett digital vana eller livssituation.

– År 2030 vill vi att alla ska kunna använda enkla och trygga digitala tjänster i mötet med det offentliga, och att offentlig sektor drar nytta av data, teknik och smartare arbetssätt. Ena är en förutsättning för att det här ska bli möjligt, avslutar Viktoria Hagelstedt på Digg.

För mer information

Slutrapporten Förslag till långsiktig utveckling och förvaltning av Ena finns att läsa i sin helhet på Digg:s webbplats.

Slutredovisning: Förslag till långsiktig utveckling och förvaltning av Ena (digg.se)

Bild: Pete Linforth