I takt med att norska konsumenter både säljer och köper alltmer online har förväntningarna på smidiga leveranser blivit en självklarhet. Detta har ställt nya krav på Posten Brings logistiksystem. Tillsammans med det globala IT-konsultföretaget Tata Consultancy Services (TCS) har de tagit pakethanteringen till en ny nivå med hjälp av molnbaserad teknik och innovativa lösningar.
Den ständigt ökande e-handeln har varit bakgrunden till att Posten Bring, som hanterar 100 miljoner paket årligen, har ersatt sitt 30 år gamla logistiksystem. Efter lång och trogen tjänst var det dags för en modernisering av datorsystemen. I samarbete med TCS har Posten Bring nu uppgraderat sina system för att möta den digitala vardagen på ett mer flexibelt och effektivt sätt.
– Pakethantering är själva kärnan i vår verksamhet. Det nya systemet ger oss inte bara kostnadsbesparingar, utan även bättre förutsägbarhet och framför allt – en sömlös kundupplevelse, säger Arne Erik Berntzen, CIO på Posten Bring.
Imponerande resultat
Tillsammans med TCS har Posten Bring utvecklat ett modernt, molnbaserat system med mikrotjänster på Microsoft Azure. Den framtidssäkra lösningen möjliggör effektivare drift, större flexibilitet såväl som tillgång till data i realtid.
Samarbetet har hittills gett imponerande resultat. Bland annat en minskning av driftskostnaderna med 70 procent tack vare ökad effektivitet och automatisering. Det nya systemet hanterar 25 miljoner spårningsuppdateringar dagligen, vilket ger kunderna exakt information om paketens plats i realtid. Flexibilitet och skalbarhet har också förbättrats, vilket gör det lättare att anpassa sig till e-handelns tillväxt och nya marknadsbehov, exempelvis genom att enkelt kunna hantera ökade volymer under högtider.
– Vi deltog tidigt i denna transformation och föreslog en ny lösning som underlättar Posten Brings växande behov och utmaningar. Den nya plattformen möjliggör förbättrad prestanda och skalbarhet för att hantera framtida tillväxt i paketförsändelser och har skapat en stabil grund för Posten Bring att erbjuda bättre och mer innovativa tjänster till sina kunder, säger Arun Pradeep, Business Head – Travel, Transportation & Hospitality Unit, på TCS EMEA.
Smidig övergång
Införandet av det nya systemet genomfördes utan avbrott i verksamheten, tack vare en smart strategi med parallell drift som säkerställde en smidig övergång. Denna metod, tillsammans med en noggrant planerad implementeringsprocess, säkerställde att Posten Bring kunde fortsätta leverera som vanligt.
Det nya systemet ger Posten Bring en stabil grund för fortsatt tillväxt och utveckling i en konkurrensutsatt bransch. Med realtidsanalys och bättre förutsägbarhet kan företaget leverera mer precisa och hållbara tjänster. Det ger dessutom företaget möjlighet att snabbt anpassa sig till förändringar på marknaden, vilket markerar starten på en ny fas för Posten Bring, där modern teknik och tradition samverkar för att skapa en effektivare logistikverksamhet.
– Vi är nu bättre rustade än någonsin att möta framtidens utmaningar och förväntningar från våra kunder, avslutar Arne Erik Berntzen.