Nyheter

SJs moderniserade dubbeldäckare

Med start i dag kan tågresenärer åka med SJs första av flera upprustade och moderniserade dubbeldäckare. För resenärerna innebär det bland annat bekvämare sittplatser, större benutrymme, bättre mobiltäckning och renoverade toaletter.

I år är det 20 år sedan SJ satte de första X40-dubbeldäckarna i trafik. De har tillryggalagt tiotusentals mil på de svenska järnvägarna och är nu i behov av lite extra kärlek för att kunna köras i minst lika många år till. Lagom till 20-årsjubileet rullar därför SJs första av flera upprustade och moderniserade dubbeldäckare ut på spåren.

– Jag är både stolt och glad över resultatet av den här upprustningen och moderniseringen av våra dubbeldäckare. Nu blir vår stora fordonssatsning konkret. De närmaste åren investerar vi 19 miljarder kronor i nya och upprustade tåg, och redan nu kan våra resenärer börja ta del av resultat, säger SJs vd Monica Lingegård.

Den första upprustade och moderniserade dubbeldäckaren körs med start i dag mellan Västerås och Stockholm. De nyrenoverade tågen kommer sedan att köras på linjerna Linköping-Stockholm-Gävle-Ljusdal och Stockholm-Västerås-Örebro-Göteborg.

Förbättringsarbetet har varit omfattande och bland annat resulterat i följande:

Bekvämare sittplatser med nya dynor och ny klädsel

Sänkta bord som är bättre anpassade till arbete med dator

Mer benutrymme på alla platser

Radiotransparenta fönster för bättre mobiltäckning och uppkoppling

Renoverade toaletter

Ny belysning med jämnare och bättre ljusflöde

Fler eluttag

Cykelplatser

– De moderniserade dubbeldäckarna är mycket bekvämare för resenären. Alla ytskikt i tåget är nya och fordonet har en ny design. De lämpar sig även bättre för arbete och studier ombord än sina föregångare, säger Monica Lingegård.

På insidan är nästan alla ytskikt nya, och tågets utsida har både målats och lackats om.

Upprustningen gagnar inte bara resenärerna utan även SJs personal. De upprustade tågen blir enklare att städa. Bland annat är sätena enkla att skruva loss och byta ut eller rengöra vid behov.

Fakta: De renoverade dubbeldäckarna:
Alla X40-tåg som består av tre vagnar rustas upp. Totalt rör det sig om 27 fordon.
Det första moderniserade fordonet sätts i trafik nu. Därefter sätts de upprustade fordonen i trafik med ungefär ett tåg i månaden i cirka två år framåt.
Tågen kommer att köras på linjerna Linköping-Stockholm-Gävle-Ljusdal och Stockholm-Västerås-Örebro-Göteborg.
Tillsammans med de nya regionaltågen som SJ investerat i kommer de upprustade X40-dubbeldäckarna att utgöra SJs nya regionaltågsflotta.