Nyheter

Tågföretagen: Signalen har gått fram

Text: Tågföretagen

I veckan presenterade regeringen beslut om byggstarter för infrastrukturprojekt inom ramen för den innevarande nationella planen 2022-2033. Nyheter var främst att byggstart för Norrbotniabanan och projekt på Malmbanan tidigarelades.

Det faktum att regeringen valde att ha tre tunga ministrar på plats för att redogöra beslut om byggstarter talar för att infrastrukturfrågan är viktig för regeringen och det är bra. Det är också intressant att infrastrukturminister Andreas Carlson poängterade att anledningen att just investeringarna i Malmbanan påskyndas är på grund av problemen som exempelvis LKAB har haft – förluster på 100 miljoner kronor per dag och därtill viss BNP-påverkan – när järnvägstransporterna inte fungerade.

Det är just detta som Tågföretagen och Omtag Svensk Järnväg har lyft fram i rapporter under 2024 – järnvägens betydelse för industrin och svensk konkurrenskraft – och det är bra att även regeringen belyser detta.

Plötsligt händer det. Vid torsdagens regeringssammanträde har beslut fattats att ge Trafikverket i uppdrag att utforma ett statligt stöd till investeringar i ERTMS-ombordutrustning. Bakgrunden är att järnvägens föråldrade signalsystem – ATC –ska ersättas med European Rail Traffic Management System, ERTMS, som är den utpekade gemensamma europeiska standarden.

Det innebär att hela fordonsflottan på järnvägen behöver vara utrustad med ERTMS-ombordutrustning från och med 2030. Investeringen och alla kommande uppgraderingar är nödvändiga men också extremt kostsamma för tågföretagen och andra fordonsägare och det är till viss del infrastruktur som flyttas från banan in i fordonen.

Tågföretagen har arbetat för ett stödprogram i närmare 20års tid. I stort sett alla jämförbara länder har redan finansieringslösningar för ombordutrustning på plats och därför är det både ett efterlängtat och glädjande besked att regeringen insett hur viktigt det är för järnvägen att ett statligt stöd nu aktiveras.

Signalen har gått fram att det finns stora värden att vinna på en branschoptimerad utrullning av ERTMS och stödet ska bidra till detta. Förutsättningarna för internationell tågtrafik blir bättre med en gemensam standard och det vore en stor fördel om även EU:s utrullning synkades i större utsträckning. En pusselbit för en nödvändig modernisering av järnvägen är därmed på plats.

Bild: victoraf