Text: Mantas Sabeckis,, säkerhetsforskare på Cybernews
Förra helgen mötte miljontals resenärer en modern mardröm: förseningar, inställda flygningar och kaos på några av Europas mest trafikerade flygplatser – Heathrow, Bryssel, Berlin – utlösta av en ransomware-attack mot Collins Aerospaces inchecknings- och boardingprogramvara. Det är i hög grad verkligheten i dagens hyperuppkopplade infrastruktur.
Detta visar hur dolda cyberrisker kan vara. Det visar också hur oförberedda många viktiga system är för den här typen av hot.
Detta visar också hur sårbarheten i leveranskedjor kan försätta företag i problem. Collins Aerospace är inte en flygplats eller ett flygbolag utan en programvaruleverantör, en tredjepartsleverantör vars system kopplar samman stora och komplexa flygoperationer.
Denna typ av tredjepartsrisk är alltmer ett föredraget mål för ransomware-gäng. En brist i en leverantörs programvara kan sprida sig genom det globala transportekosystemet och orsaka störningar över en hel kontinent.
Lärdomen här är att det inte räcker med att bara stärka sina egna datorer och brandväggar. Verkligt skydd innebär att hålla ett vakande öga på varje del av sin leveranskedja. Är leverantörernas säkerhetsrutiner robusta? Kräver kontrakt transparent sårbarhetsredovisning? Är patchhanteringen snabb och granskad? Dessa frågor är grundläggande.
Sedan finns det ofta förbisedda reservläget: manuella operationer. Detta hack sprängde den digitala bekvämlighet som flygplatser är stolta över: automatiserade incheckningar, sömlös ombordstigning. Återgången till handskrivna boardingkort och pappersmanifest var grov men nödvändig.
Att investera i dessa manuella säkerhetskopior och se till att personalen är utbildad för att utföra dem under press är lika viktigt som alla andra säkerhetsåtgärder. I kapplöpningen mot digitalisering skjuts denna gammaldags beredskap ofta åt sidan, tills den blir en livlina.
Experter försöker ta reda på vem som är ansvarig. Terrorlagsvakten Jonathan Hall KC säger att det är möjligt att statligt sponsrade hackare kan ligga bakom attacken. Platser som Heathrow i Storbritannien är ganska uppenbara mål under stora politiska och ekonomiska spänningar. Att ta reda på vem som ligger bakom attacker som denna är alltid svårt, men det visar att viktiga system som flygplatser nu är viktiga mål i globala cyberstrider.
Denna incident visar att det att vara beredd på cyberattacker inte bara handlar om att bygga starkare försvar. Det innebär att ta hand om hela systemet – se till att varje del, inklusive leverantörer, är säker, planera för det värsta och ha reservplaner som håller viktiga tjänster igång oavsett vad.
Flygsektorn må vara på väg mot en mer automatiserad framtid, men vi måste komma ihåg att den digitala banan inte är oövervinnlig, och motståndskraft måste byggas in från grunden.
Bild: Gerald Friedrich