Nyheter

Trafikanalys: Stark återhämtning för internationell färjetrafik under andra kvartalet

Under andra kvartalet 2022 var det totala antalet passagerare i svenska hamnar 6,8 miljoner, en ökning med 105 procent jämfört med samma kvartal 2021. Ökningstakten var betydligt högre för utrikestrafiken än för Gotlands­färjorna som hade en ökning med 22 procent.

Passagerartrafiken till och från Finland ökade med över 300 procent och bidrog mest till den totala ökningen Det visar ny preliminär officiell statistik från Trafikanalys.

– Vi ser att färjetrafiken till och från utländska hamnar tagit tillbaka en del av passagerarbortfallet som vi såg i början av pandemin. Resandet ligger dock fortfarande cirka 20 procent under nivåerna innan pandemin, Som lägst, andra kvartalet 2020, låg färjeresandet mellan 70 och 80 procent under normala nivåer. Hamnarnas godshantering påverkades inte lika mycket som passagerartrafiken och är ungefär på samma nivåer som innan pandemin, säger Henrik Petterson, projektledare på Trafikanalys.

Antal passagerare i utrikes trafik har ökat betydligt mer än i inrikestrafiken, +131 procent ökade utrikes trafik, från 2,5 miljoner till 5,8 miljoner passagerare jämfört med samma period förra året. Trafiken till och från Finland bidrog mest till ökningen med 1,2 miljoner fler passagerare än 2021. Näst mest bidrog Öresundstrafiken med 921 000 fler resenärer.

Antal passagerare i inrikes trafik, dvs. främst trafik till och från Gotland, ökade med 23 procent, från 404 000 till 499 000 resenärer.

Total mängd lossade och lastade varor i svenska hamnar ökade något, med 1,5 procent, från 43,3 till 44,0 miljoner ton.

Det är mer gods som ankommer från utrikes hamn än vad som avgår till utrikes hamn. Lossat (ankommande) gods från utrikes hamn ökade med 3 procent, från 20,1 till 20,8 miljoner ton, medan mängden lastat (avgående) gods till utrikes hamn minskade med 1,5 procent, från 17,0 till 16,7 miljoner ton. Total inrikes godshantering över kaj ökade med 5 procent, från 6,2 till 6,5 miljoner ton.

Varugruppen Stenkolsprodukter, var den varugruppen som ökade mest vid import från utländsk hamn, med 374 000 ton, jämfört med kvartal 2 2021, till 597 000 ton. Raffinerade petroleumprodukter var den varugrupp som minskade mest vid export av gods till utrikes hamn, minskningen blev 416 000 ton, till 3,6 miljoner ton. Varugruppen Kol, råolja och naturgas ökade mest i vikt vid inrikes trafik jämfört med kvartal 2 2021, ökningen var 72 000 ton, till 74 000 lossade ton.

På grund av säsongsvariationer under året redovisas ökningar och minskningar som förändringar under kvartal 2 2022 jämfört med kvartal 2 2021, och därmed inte med kvartal 1.

I statistiken ingår samtliga svenska hamnar med fartyg som har bruttodräktighet om minst 20, som anlöper i kommersiell trafik; för att lasta/lossa gods eller lämna/hämta passagerare. Inrikes gods och passagerare räknas två gånger i redovisad statistik, detta för att mäta den totala aktiviteten i hamnarna. Passagerare på kryssningsfartyg ingår.

På Trafikanalys webbplats finns den samlade officiella statistiken:

www.trafa.se/sjofart/sjotrafik.