Nyheter

Miljöpartiet vill införa påfartsreglering och trängselavgifter för en smidigare trafik på E6

”Trafiken på E6:an kan bli smidigare genom till exempel skiftande hastighetsgränser, påfartsreglering, trängselavgifter och bättre och billigare kollektivtrafik.”

Det skriver Mätta Ivarsson och Kami Thimothy Petersen, Miljöpartiet i en debattartikel i Sydsvenskan:

”Juli månads globala temperatur var den hittills högsta uppmätta. Nya värmerekord slogs till exempel i Marocko med 50 grader och i Kina med 52 grader. I miljonstaden Phoenix i USA var det över 43 grader en månad i följd.”

”Extremhettan går inte att vifta bort med att det är ett tillfälligt väderfenomen. De senaste åtta åren har varit de varmaste som uppmätts globalt. Och rekorden förväntas bli fler, så länge utsläppen av växthusgaser fortsätter. Effekterna av utsläppen måste få en central roll i politiska satsningar på alla nivåer.”

”I Skåne är frågan om trafik på E6 högaktuell. E6 är Skånes mest trafikerade väg och en av de mest olycksdrabbade. Ofta blir det köer på sträckan mellan Malmö och Helsingborg, särskilt under rusningstid. Moderaternas lösning, som har varit en av deras största frågor i de senaste regionvalen, är att bygga ytterligare två körfält. Det kommer att resultera i ökade utsläpp och även fler bilköer. Samtidigt tas de åtskilliga miljarder kronor ett bygge skulle kosta från andra och mer hållbara infrastruktursatsningar, till exempel i järnväg.”

Läs hela debattartikeln här:

https://www.sydsvenskan.se/2023-08-19/testa-andra-losningar-an-fler-vagfiler-pa-e6an