”Så länge huvudmän och utförande företag fortsätter på inslagen väg, så förtjänar ni inte personal.”
Det skriver (samtliga undertecknare är medlemmar i Facebookgruppen Bussförarutropet), Mattias Håkansson, Bussförare, Stockholm, Peter Sellén, Bussförare, Stockholm, Antoine de Leeuw, Bussförare Norrtälje, Peter Vahlqvist, Bussförare, Uppland och Johannes Gröpl, Bussförare, Örnsköldsvik i en debattartikel i Dagens Samhälle:
”Sänk trösklarna, skapa fler utbildningsplatser, marknadsför yrket, ändra EU-direktiv så att unga får köra längre linjer. Detta kräver tre företrädare för Svensk Kollektivtrafik på dagenssamhalle.se den 17 augusti – och missar målet helt.”
”Budskapet från bransch- och intresseorganisationen för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen ligger i linje med vad bussbranschens arbetsgivarorganisation i åratal krävt. Det stämmer också väl överens med budskapet i den debattartikel som flera bussföretag publicerade i Svenska Dagbladet 18 augusti, lämpligt nog nästan samma dag.”
Läs hela debattartikeln här: