Nyheter

Ett vinnande koncept i upphandlingen

Utbyggnaden av Swecons egna laddinfrastruktur fortsätter i snabb takt. Och det sker med ett vinnande koncept: att bygga el med el.

– Vid våra anläggningar har vi ett skall-krav vid upphandlingen att byggandet av laddstolparna görs klimatneutralt och helst med elektriska maskiner, säger Helena Storsten, hållbarhetschef på Swecon Group.

Swecon och Lantmännen Fastigheter gör en gemensam satsning på laddstolpar vid fastigheterna som Swecon har längre hyreskontrakt på. Tidigare i år utrustades Swecon i Uppsala med laddstolpar som kan användas av såväl kunder som medarbetare och Swecons reservdelsbilar.

Sedan dess har även utbyggnad av laddstolpar skett i Eskilstuna, Jönköping och Skövde. Allt som allt 54 laddpunkter. Under året ska även anläggningarna i Örebro, Staffanstorp, Linköping, Karlstad, Spånga och Halmstad utrustas med laddstolpar.

Gemensamt för samtliga projekt är att de utförs fossilfritt. Målet är att det sker helt med elektriska maskiner, men i undantagsfall accepteras att kompletterande maskiner körs på förnybara bränslet, HVO100.

Det nya normala

Entreprenören Peab använde dessutom en Volvo 25 Electric hjullastare och en eldriven asfaltskärare i projektet i Skövde.

– Det var faktiskt första gången jag körde en elmaskin, säger Alfred Wallroth som rattade hjullastaren som hyrts in från Ramirent.

– Det är ju lite annorlunda, elmaskinen är väldigt rapp och hydrauliken svarar direkt. Men jag kom snabbt in i det. Jag ska fortsätta köra L25 Electric i nästa jobb, ett inomhusjobb på Volvo Penta i Vara. Där blir den perfekt, fortsätter Alfred.

– Vi är bara i början på elmaskinsresan. För många maskinister är det ett nytt sätt att arbeta – som att planera laddning av maskinen – men det är en vanesak som snabbt blir vardag, säger hon.

Foto: Peter Holgersson