Nyheter

Volkswagen presenterar mildhybridsteknik och ny gasmotor

Volkswagen breddar sitt modellutbud med ett antal nya innovativa drivsystem. Hit hör 48-volts mildhybrider, nya högteknologiska dieselmotorer som också kommer att finnas i hybridversioner, samt vad som betraktas som världens mest avancerade fordonsgaskoncept.

  • Hybridnyhet: Nästa Golf lanseras med ny 48-volts mildhybrid
  • Dieselhybrid: Ny 2,0 TDI-motor blir Volkswagens första diesel med mildhybridsystem
  • Fordonsgas: Ny högteknologisk 1,5 TGI Evo-motor med VTG-turbo och Miller-förbränningscykel

Vid årets Vienna Motor Symposium (26-27 april) premiärvisade Volkswagen teknologier som utgör en viktig del av märkets framtida strategi för drivlinor. Strategin inbegriper en palett av avancerade bensin-, diesel- och fordonsgasdrivna motorer, nya hybridsystem och helelektriska drivningar. Med dessa kombinationer kommer Volkswagen bland annat att uppfylla det CO2-snitt på 95 g/km som EU föreskrivit ska gälla för fordonsflottan år 2020.

48-volts mildhybrid

Ett av de viktigaste nya drivsystemen är en 48-volts mildhybrid. Först ut med denna version blir nästa generation Golf. Med 48-voltstekniken gör Volkswagen hybriddrivning ekonomiskt överkomlig för det stora flertalet. Det här drivsystemet sänker bränsleförbrukningen och utsläppen på ett betydande sätt samtidigt som det erbjuder extra dynamik och komfort med sin elboost-funktion och höga prestanda.

Volkswagen kommer gradvis att elektrifiera de konventionella drivsystemen i alla sina modeller. Nästa Golf markerar starten på en ny era för märkets drivteknologi.

– Genom att elektrifiera traditionella drivsystem kan vi sänka förbrukningen och utsläppen ytterligare och samtidigt höja bilarnas dynamik och bekvämlighet ytterligare. Vårt nyutvecklade 48-volts mildhybridsystem kommer att bana väg för en bred tillämpning av denna teknik, förklarar Frank Welsch, utvecklingschef på Volkswagen. 

Volkswagen kombinerar förbränningsmotorn med en 48-volts kilremsansluten kombinerad startmotor/generator och ett 48-voltsbatteri. Mildhybriden ökar möjligheterna att frirulla med förbränningsmotorn helt avstängd och på så sätt spara upp till 0,3 liter bränsle per 100 km.

48-voltstekniken gör att drivsystemet kan elektrifieras på ett kostnadseffektivt sätt, och används parallellt med bilens vanliga 12V-system. 48-voltssystemet gör det möjligt att med liten kabelarea och därigenom lätta kablage hantera betydligt mer energi än med ett konventionellt 12V-system, till exempel vid bromsenergiåtervinning. Den högre spänningen möjliggör också flera funktioner, bland annat används den kilremsanslutna 48V-generatorn även som startmotor.

Dieselmotorn 2,0 TDI (EA288 Evo)

Med presentationen av den helt nya dieselmotorn 2,0 TDI (EA288 Evo) visade Volkswagen upp den stora potentialen för framtida dieselmotorer.  För första gången kombinerar Volkswagen koncernens fyrcylindriga TDI-motorer med hybridsystem. 2,0 TDI gör debut med mildhybriddrivning via en 12-volts startmotor/generator.

Tillsammans med ett litiumjonbatteri sänker mildhybridsystemet bränsleförbrukningen och höjer komforten ytterligare. Kännetecknande för de nya TDI-motorerna är att de ger låga utsläpp i alla körcykler. Självklart uppfyller dessa motorer de kommande utsläppskraven för WLTP/RDE. Effekten spänner mellan 136 till 204 hk.

TDI-motorerna kommer inledningsvis att användas i Audi-modeller med längsmonterad drivlina. I framtiden kommer de nya TDI-motorerna också tvärställda i Volkswagens och andra koncernmärkens bilar.

Med motorfamiljen EA288 Evo har man utvecklat ett TDI-koncept som ligger i den absolut framkanten. Såväl motorernas förbränningsprocess som avgasturbons effektivitet och respons har optimerats. CO2-utsläppen har reducerats med 10 g/km jämfört med den förra generationen, samtidigt som effekt och vridmoment har höjts – med upp till 9 procent.

Avgasreningskomponenter, som dieselpartikelfilter (DPF) och SCR-katalysatorn (selektiv katalytisk rening) för att minska utsläppen av kväveoxider ”NOx”, har förbättrats både när det gäller sin effektivitet och livslängd. Dessutom har friktions- och värmeförlusterna sänkts – precis som vikten på motorn.

Den fordonsgasdrivna motorn 1,5 TGI Evo (EA211 Evo)

En annan teknologisk höjdpunkt i Wien var den naturgasdrivna motorn 1,5 TGI Evo. Den nya motorn (som är baserad på 1,5 TSI ACT BlueMotion) är försedd med direktinsprutning och VTG-överladdning (det vill säga den senaste generationen avgasturbo med variabel turbingeometri för bensinmotorer). Den har samma effekt – 130 hk och använder den effektivare Miller-förbränningscykeln.

Nya 1,5 TGI Evo är en centralfigur i Volkswagens satsning på gasdrift och börjar tillverkas i slutet av året. Med en beräknad snittförbrukning på 3,5 kg CNG/100 km i nuvarande Golf med DSG-växellåda, kommer den att vara effektiv och billig att köra. Förbrukningen motsvarar en räckvidd på 490 km på CNG. Tack vare den automatiska omkopplingen till bensindrift, förlängs räckvidden med ytterligare 190 km (enligt NEDC-körcykeln). Motorn är inte bara effektiv utan bjuder också på prestanda och ett högt vridmoment: 200 Nm står till förfogande redan från 1 400 varv/min och upp till 4 500 varv/min.

Paradigmskifte för Volkswagen

– Interaktionen mellan olika energislag – elektricitet, bensin, diesel och fordonsgas – utgör ett paradigmskifte för Volkswagen. För första gången kommer vi nu att kunna erbjuda modeller med konventionell, elektriskt assisterad drivning sida vid sida med modeller som är helt eldrivna, som I.D.-familjen. Produktserierna delas på så sätt upp i två grenar som kompletterar varandra, säger Frank Welsch och fortsätter:

– Den nya produktstrategin kommer till uttryck för första gången nästa år då helt nya I.D. och nästa generation av Golf presenteras – två kompakta Volkswagen-modeller med två olika tekniska koncept. Med dessa båda produktlinjer tar Volkswagen steget mot att göra elektrifieringen av bilarna tillgänglig för många.