Nyheter

Sundsvall bygger logistikpark i Tunadalshamnen

Sundsvalls kommun bygger en ny logistikpark i hamnen Tunadal. Den består av en kombiterminal och en etableringsyta för logistikföretag. Utmaningar i projektet är stora mängder schaktning och sprängning, logistik och att många aktörer är inblandade.

Den nuvarande kombiterminalen ligger inne i Sundsvall och är underdimensionerad. Den ligger också i vägen om nya Ostkustbanan och en pendlarparkering ska kunna byggas.

– Den ligger mitt i stan och det är ont om utrymme om godsmängderna ökar. Spåren är korta vilket gör att vi måste slå isär tågset innan de kan lastas. I nya kombiterminalen blir spåren 750 meter långa och kan ta emot hela tågset, berättar Thomas Jönsson som är projekt- och byggledare på kommunägda Sundsvall Logistikpark AB.

Kombiterminal

Där den befintliga järnvägen går in till hamnområdet har en ny växel lagts för anslutning till kombiterminalen. Där blir det tre spår – två för lossning och ett för uppställning. I anslutning till spåren byggs en 650 meter lång och 50 meter bred rangeringsyta för hantering av containrar.

Den måste klara axeltryck på upp till 100 ton och byggs upp med bergfyllning och därefter tre lager asfalt. Asfalten är förstärkt med polykarbonerad bitumen, med fibrer som fungerar som armering.

Mellan spår och den asfalterade rangeringsytan kan axeltrycket bli upp till 120 ton när reachtruckarna lyfter containrar från tågvagnar. Där gjuts en 2,5 meter bred yta i betong som sedan beläggs med marksten.

– Vi har även förberett för ett fjärde spår. Vi har schaktat och gjort allt klart upp till underkant ballast. Detta om kapaciteten behöver ökas i framtiden, säger Mattias Pesonen som är projektchef på Peab Anläggning.

Peab bygger även en ny infartsväg genom den nya kombiterminalen fram till den nya containerhamnen som byggs av SCA. Där blir det en järnvägsövergång med bommar. I projektet ingår även dragning av VA, elnät och fiber.

Etableringsyta

I direkt anslutning till spåren och rangeringsytan byggs en etableringsyta för framtida logistikföretag.

– Vi spränger ur och grovjusterar. Vi förbereder även för avlopp, takavvattning med mera så att det bara ska vara att ansluta när det byggs logistikfastigheter. Här krävs en rejäl bergskärning där vi spränger cirka 200 000 fasta kubik berg.

Vid den bakre delen av etableringsytan anläggs en stor bullervall som skydd mot ett intilliggande bostadsområde. Till det används cirka 700 000 kubikmeter morän som schaktas ur för kombiterminalen. Det har schaktats cirka elva meter ner från befintlig marknivå.

– Projektet har gått bra så här långt. En utmaning är att vi bygger mitt i ett hamnområde där verksamheten pågår som vanligt. Dessutom måste vi ta hänsyn till bergrum och bebyggelse i närheten. Det kräver mycket vibrationsmätningar så att vi inte laddar för mycket, säger Mattias Pesonen.

Innan sprängningsarbetet kunde påbörjas behövde en råvattentub till Ortvikens pappersbruk bytas ut. Den var av betong och i dåligt skick och byttes mot en 800-millimeters plastledning.

Stora ytor

Thomas Jönsson konstaterar att en av de största utmaningarna med projektet är att det är så stort ytmässigt.

– Det komplicerar logistiken, att komma fram med schakter och att få undan material. Det är stora massförflyttningar och allt berg som losshålls ska hanteras.

En bäck som rinner genom arbetsområdet har flyttats och lagts i en kulvert under banvallen. Det krävde kraftiga konstruktioner för att kunna bära upp röret som den rinner igenom.

– Vi bygger även reningsdiken som ska klara 100-årsregn och de ska även gå att stänga med en ventil om vattnet innehåller något som vi inte vill ha ut, förklarar Thomas Jönsson.

Samordning

Ett projekt av den här storleksordningen kräver även mycket samordning med andra parter.

– Där vi kopplar ihop kombiterminalens spår med Tunadalsbanan samarbetar vi med Trafikverket. EON drar en ny kraftkabel längs banvallen och kommunen drar en ny vattenledning genom området. Dessutom är hamnen ett skyddsområde, vilket har viss inverkan när det gäller våra inmätningar som görs med drönare.

Bygget av logistikparken vid Tunadalshamnen certifieras enligt certifieringssystemet CEEQUAL. Det är ett internationellt system för hållbarhetscertifiering för projekt inom mark, anläggning, infrastruktur, landskapsutformning och offentliga miljöer.

– Det innehåller mål och krav som vi måste hålla oss till. Vi stämmer av under byggets gång att vi följer det. Vi är den enda logistikparken i Sverige som gör detta, berättar Thomas Jönsson.

FAKTA:

Tidplan: oktober 2020–juni 2024

Byggherre: Sundsvall Logistikpark AB

Totalentreprenör: Peab Sverige AB

Kostnad: 734 Mkr