Nyheter

Scania adderar fler lösningar till sitt BEV-program

Scania fortsätter att bredda sitt erbjudande inom batterilelektriska lastbilar (BEV) genom att introducera fler elmaskiner, axelkonfigurationer, hyttval och kraftuttag. Scanias erbjudande är nu långt bredare än det var inledningsvis när enbart de allra vanligaste lastbilarna kunde beställas.

Idag handlar det om en bred palett med möjliga applikationer och drifter; kunder med olika slags behov kan förvänta sig att kunna beställa sin egen skräddarsydda lösning.

− Steg för steg lägger vi till mer kundvärde och specifikationsmöjligheter, säger Fredrik Allard, Senior Vice President och chef för E-mobility på Scania. Och kunderna svarar upp med ökat intresse eftersom det nu är uppenbart hur bra ellastbilarna fungerar och uppträder i verklig drift och hur uppskattade de är av förarna. Vi hör ofta berättelser om förare som var skeptiska inledningsvis men som nu älskar sin ellastbil. 

De komponenter och lösningar som Scania introducerar i den här omgången borde få åkare och transportörer inom distribution och anläggning att höra upp lite extra. Att det kommer en tandemboogi för BEV innebär att tippbilar, kroklyftbilar, betongmixrar och andra lastbilsbaserade bilar kan byggas utan att behöva försaka drivning eller lastkapacitet.

Detta går hand-i-hand med att Scania samtidigt också introducerar ett antal ytterligare lösningar beträffande kraftuttag som kan driva hydraulik eller andra påbyggarrelaterade funktioner.

Nu kommer dessutom en ny elmaskin – EM C1-2 – i två olika effektnivåer, 210 kW eller 240 kW. Den passar utmärkt för vissa anläggningsrelaterade drifter, exempelvis är effektnivåerna (285 eller 326 hk) helt i linje med vad som brukar specificeras för kommun- eller andra underhållsfordon. EM C1-2 är kortare än sina starkare syskon, något som ger mer utrymme för sådant som extra batterier eller stödbensmontage.

Det senaste tillskottet till Scanias utbud av elmaskiner är ett perfekt och mång­sidigt alternativ för många lättare drifter genom att den kombinerar låg vikt och högt effektuttag med massor av vridmoment samt två växlar. Den är helt enkelt idealisk för användning i urbana miljöer för exempelvis distribution, men den än även lämplig för andra applikationer som exempelvis de biltyper som kommuner använder för underhållsarbeten.

På en typisk distributionsbil skulle det då stå Scania 24 P (givet att det är versionen med 240 kW förstås).

− Ska man jämföra med en diesel så är det motsvarigheten till en 9-litersmotor, säger Fredrik Allard. Den är den typ av elmaskin som passar för en mängd olika drifter och behov genom att vara lätt och flexibel men ändå kraftfull. Den har en permanentmagnet och två växlar och ett väldigt bra vridmoment för sin storlek. Den ger körbarhet och den smidighet chaufförerna har lärt sig att de kan förvänta från elmaskinerna. 

Scania arbetar hårt med att erbjuda batterielektriska lastbilar för att kunna dekarbonisera vägtransporter, här och nu. Marknaden för elektriska lastbilar mognar dock snabbare i vissa delar av världen än andra. Mycket handlar om tillgången till laddinfrastruktur (och tillgången på grön el). Att hitta och tillskapa de rätta laddlösningarna behöver dock inte vara svårt: Scania kan guida kunden genom hela processen och bistå med att bygga en komplett laddstation:

− Jag märker att det finns en uppfattning om att det är mer komplicerat än det faktiskt är, säger Fredrik Allard. Många kunder klarar sig utmärkt med ett ganska standardmässigt upplägg för en laddstation hemma på åkeriet som vi kan hjälpa dem att planera och uppföra. 

Ett annat område som initialt har bjudit på vissa utmaningar i samband med elektrifiering handlar om kraftuttag. Effektiva och robusta kraftuttag är avgörande för många applikationer, något som Scania nu löser genom att introducera ett flertal varianter.

Gröna och effektiva batterier

Scanias batterielektriska lastbilar ståtar med imponerande siffror också när det gäller batterierna. Batterierna utlovas att hålla i minst 1,3 miljoner kilometer, i praktiken lika länge som bilens livslängd. Och deras fossila fotavtryck är ungefär en tredjedel av det typiska referensvärdet inom batteriindustrin, tack vare att de produceras med fossilfri kraft i Skellefteå.

Scania har valt att fokusera på litium-ion-battericeller i prismatiska former som sätts samman till batteripaket på 416 eller 624 kWh i Södertälje, med ett SOC-fönster (användbar energi) på ungefär 83%.

− En transformation i riktning mot full elektrifiering är definitivt på gång, avslutar Fredrik Allard. Hindren mot att göra den resan krymper medan motiven för blir allt synligare för var dag som går. Lägg till detta kraven från lagstiftarna, transportköparna och det faktum att batteribilarna älskas av de förare som har haft tillfälle att prova och det blir uppenbart varför elektriska lastbilar kommer att dominera transportbranschen.

Klicka här för att läsa mer om Scanias elektriska lastbilar.