Nyheter

Virta når 10 000 publika laddpunkter i Sverige

Enligt Energimyndighetens siffror från 2024 finns det idag 34 529 publika laddpunkter i Sverige. Av dessa tillhandahålls över 10 000 av Virta. Det finska laddplattformsföretaget etablerade sin första svenska laddstation 2017 och har sedan dess visat på stadig tillväxt.

Tillväxttakten för laddningsbara fordon har ökat konsekvent under de senaste åren och behovet av laddstationer i takt med det. Genom att operera i Virtas laddplattform kan företag på enkelt sätt etablera egna laddplatser, där Virta står för infrastruktur, underhåll av laddstationer, smart energihantering, elbilsförartjänster, betalningslösningar och mycket mer.

– I takt med att allt fler laddbara fordon i trafiken, såväl privata personbilar som tunga elektrifierade transportfordon, blir en välfungerande laddinfrastruktur allt viktigare. Med våra 10 000 publika laddpunkter är vi en bra bit på väg, och varje laddpunkt vi får på plats är ett steg närmare att nå våra utsatta klimatmål, säger Martin Lundgren, Skandinavienchef Virta.

Virta har växt stadigt och organiskt i Sverige sedan 2017 och fortsätter att visa positiva resultat. Virtas laddningsplattform har idag flertalet stora aktörer knutna till sig  däribland OKQ8 och Volkswagen-gruppens återförsäljarled.

– Vi vill skapa en laddningsupplevelse som är enkel och smidig i samtliga led. Att vi har en hög tillväxttakt och att vi når denna milstolpe är ett kvitto på att vi gör rätt, avslutar Martin Lundgren.

Tre förutsättningar för en hållbar och effektiv laddinfrastruktur enligt Virta:

Tydligt användarfokus – det måste finnas smidig tillgång till roaming och ett enhetligt och tydligt prissättningssystem. Allt samlat på ett och samma ställe.

Smarta energitjänster – tjänster som minskar beroendet och behovet av ett utbyggt elnät och en produktion som främjar energisparande, som efterfrågeflexibilitet (även känt som demand response), peak shaving och V2G (Vehicle-to-Grid) i större skala.

Förutsägbara flöden  att kunna förutse morgondagens energiflöden och trafikantmönster utan att vara beroende av gårdagens statiska krav är en förutsättning för att effektivt kunna planera behov och resurser.

Foto: (Joenomias) Menno de Jong