Nyheter

Unik laddteknik utvecklas för svenska vägfärjor

Trafikverkets rederi gör en total klimatomställning. Framtidens vägfärjor ska gå på el. Därför tas ny teknik fram för att möta kraven på en fossilfri trafik.

– Snart kommer Sveriges fossilfria flotta att behöva teknik som knappt ens finns på ritbordet. Vi måste ligga i absolut framkant miljötekniskt sett. Dessutom behöver vi prova alternativ för att också kunna uppfylla kraven på färjornas driftsäkerhet, säger rederichef Erik Froste.

Färjerederiet har valt att snabba på utvecklingen av de laddstationer som ska finnas på land. Fullskaliga tester ska ge stöd för framtida beslut, och just nu pågår förberedelserna för byggstartvid Ljusteröleden i Österåkers kommun strax norr om Stockholm. Där ska de två testerna genomföras

Eldrift reducerar utsläppen och batteridrift är det rimligaste alternativet för att lagra energi ombord på frigående vägfärjor. Utmaningen är att få till en snabb och smidig laddning från elnätet i land och till färjan till sjöss.

Rederiets första frigående laddhybridfärja Tellus tas i drift på Gullmarsleden mellan Lysekil och Uddevalla, sommaren 2019. Testerna med laddstationer vid Ljusteröleden kommer i ett första steg att bidra till rätt val av lösning för laddning av Tellus.

Fakta:
Trafikverket Färjerederiet Med 70 fartyg och närmare 800 personer sysselsatta med vägfärjedrift, är Färjerederiet Sveriges största kollektivtrafikoperatör till sjöss. Omställningen till klimatneutralitet kommer att innebära stora investeringar. Fram till 2045 handlar det om att bygga 25 nya färjor, och att anpassa nuvarande flotta efter olika typer av fossilfria bränslen. Gammal teknik ska fasas ut och frigående färjeleder ska konverteras till elektrisk lindrift där det är möjligt. Rederiet driver, följer och understödjer forskningsprojekt kring alternativ framdrift, med sikte mot varaktiga förändringar.

På Ljusteröleden i Österåker strax norr om Stockholm genomförs fullskaliga tester av laddstationer för sjöfart.
Foto: Kasper Dudzik/Trafikverket