Nyheter

Körsträckan minskar – beteenden kan visst påverkas! 2030-sekretariatet presenterar ny statistik

Körsträckan per capita minskade år 2023 med 6,4 procent jämfört med basåret 2010, och hela 9,7 procent sedan år 2007. Mer distansarbete är en viktig förklaring, anger 2030-sekretariatet vars indikatorer inte visar på motsvarande ökning för kollektivtrafik och cykling.

Det visar 2030-sekretariatets nya sammanställning.

Genomsnittlig körsträcka per capita i Sverige:

2023: 6 239 km

2018: 6 710 km

2010: 6 690 km

2007: 6 899 km

– Körsträckorna minskade kraftigt under covid, men nu ser vi att den förblir lägre än innan pandemin. Eftersom minskad bilanvändning inte motsvaras av ökat cyklande eller fler som åker kollektivt, så är mer distansarbete och e-handel viktiga förklaringar, säger Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet.

Regeringens politik har den senaste tiden snarast stimulerat bilanvändning, med sänkta priser på bensin och diesel och höjd milersättning för bilister istället för det av riksdagen beslutade färdmedelsneutrala resebidraget.

Dessutom har Sveriges inflationsjusterade BNP per capita ökat 15 procent sedan år 2010, så vi har mer pengar att köra bil för om vi vill. Att körsträckorna ändå minskar tyder på att skiftet är robust, anger 2030-sekreariatet.

– Det påstås krävas drastiskt dyrare drivmedel för att folk ska ta bilen mindre ofta, och Trafikverkets prognoser för den nya nationella planen för infrastruktur utgår ifrån en kraftig ökning av biltrafiken. I verkligheten kan beteendeskiftet ske med blygsam stimulans. Därför bör utgångspunkten för den fortsatta politiken vara en smartare multimodalitet, där bilen har en viktig men inte längre överordnad roll.

2030-sekretariatets Beteendepraktikan visar hur beteendeskiftet kan påskyndas, bland annat med färdmedelsneutral reseersättning, ett förnyat stöd till kollektivtrafik och cykling och mer distansarbete.

– Vi litar på att regeringen i sin kommande klimat- och energiplan arbetar in ett starkt beteendeskifte så att 2030-målen nås. En del är att som Storbritannien och Spanien införa rätten till distansarbete någon dag i veckan, med krav på skriftligt motiverade avslag som kan prövas, avslutar Goldmann.

2030-sekretariatet avslutar med att konstatera att befintliga lagar räcker långt om de bara tillämpas konsekvent. I deklarationstider påminns om att reseavdrag för bilen är lagligt enbart för den som tjänar minst två timmar per dag jämfört med att åka kollektivt.