Nyheter

Tre av fyra chefer kollar upp dig på nätet

Nästan tre av fyra chefer, 71 procent, kollar upp människor de möter i yrkeslivet på nätet – och ibland påverkar efterforskningarna samarbetet med kollegorna. Det visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life.

– I dag är det mer regel än undantag att chefer och rekryterare gör efterforskningar på nätet för att vara träffsäkra i rekryteringen. På en snabbföränderlig arbetsmarknad är det avgörande att hitta personer med rätt förmågor och drivkrafter. Den digitala närvaron kan vara ett sätt att stå ut i konkurrensen, säger Helen Remnås, chef för rekrytering på Experis, Sveriges största rekryteringsbolag och en del av ManpowerGroup.

Ditt digitala avtryck kan vara lika viktigt som ett CV när du söker jobb. I Sveriges största arbetslivsundersökning Manpower Work Life svarar 71 procent av landets chefer att de alltid eller ganska ofta kollar upp människor de möter i yrkeslivet på nätet. Och efterforskningarna får ibland konsekvenser. Ungefär var sjunde chef, 14 procent, anger att de har ökat respektive minskat samarbetet med personer i sitt yrkesliv efter att ha kollat upp dem på nätet.

– Kollar man upp en person på nätet i jobbsyfte kan man även få reda på privata saker, allt från fritidsintressen till politiska åsikter. För den chef som gör efterforskningar är det är viktigt att reflektera kring egna fördomar och låta den andres kompetens och professionella agerande väga in i slutsatserna, säger Helen Remnås.

Även arbetsgivarna har anledning att tänka igenom sina digitala fotspår. 27 procent av svenskarna uppger att de har avstått från att söka en tjänst efter att ha googlat på arbetsgivaren – och nästan var tionde, 9 procent, har sagt upp sig från sitt jobb på grund av information de hittat på nätet.

Om Experis
Experis är en av de världsledande aktörerna inom kompetensförsörjning. Vi erbjuder chefer och specialister – via konsulttjänster, rekrytering och projektlösningar. Experis finns på 34 orter i Sverige och i mer än 50 länder världen över och är en del av ManpowerGroup tillsammans med Manpower, ManpowerGroup Solutions och Right Management.

Fem tips – så skapar du en positiv bild av dig själv på nätet

1. Tänk igenom hur du vill framstå
I en rekryteringsprocess kan all information om dig på nätet bli pricken över i:et – eller spiken i kistan. Tänk igenom hur privata bilder eller interna skämt kan uppfattas av en utomstående, om du låter inläggen var offentliga.

2. Dra fördel av sociala medier
Att vara flitig på sociala medier betraktas ofta som positivt. En aktiv LinkedIn- eller Twitterprofil visar på engagemang, kommunikativ förmåga och att du kan bli en bra ambassadör för arbetsgivaren.

3. Visa respekt
Ett provokativt inlägg eller en ogenomtänkt kommentar kan säga mycket om ditt omdöme – inte minst om du uttrycker dig nedsättande om din chef eller arbetsgivare. Skriv inget i affekt, som du inte kan stå för i efterhand.

4. Våga tycka till
Många företag vet att organisationens värderingar är viktigare än någonsin för att locka till sig talanger. Om du är tydlig med dina egna värderingar, så ökar sannolikheten för att du och arbetsgivaren passar bra ihop.

5. Håll ditt CV uppdaterat
I slutändan är det alltid kompetensen som avgör. Publicera gärna ditt CV på sociala nätverk som LinkedIn, och se till att din beskrivning är uppdaterad, relevant, välformulerad och rättstavad.