Nyheter

Bildelsgrossisterna vill utvärdera cirkulära alternativ inom bonus-malus

Finansdepartementets promemoria ”Skärpt miljöstyrning i bonus-malus-systemet” befinner sig ute på remiss. Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, som organiserar företag som Mekonomen, AD-Bildelar, AutoExperten, BDS, Bosch Car Service med flera, är en av de branschorganisationer som valt att yttra sig över de föreslagna förändringarna.

Som en del av den internationella och konsumentdrivna Right-to-repair-kampanjen, R2R-C, vill Sveriges Bildelsgrossisters Förening även se ett mer utvecklat cirkulärt tankesätt. Detta för att påskynda arbetet med grön omställning av fordonsparken.

– Det vore oklokt att motsätta sig olika system för miljöstyrning, men vi såg gärna att man övervägde fler vägar. Bonus-malus är ett linjärt och konsumtionsdrivet styrsystem. I vårt remissvar föreslår vi även att mer cirkulära lösningar bör utvärderas, förklarar Johnny Bräster, ordförande för SBF.

Enligt SBF skulle förmodligen en förlängd livscykel av rullande vagnpark genom reparation, renovering samt tekniska uppdateringar inom trafiksäkerhets- och miljöprestanda även vara ett klimatsmart och resurssnålt tillvägagångssätt att stimulera under en utfasningsperiod. Det går även att konvertera fordon med förbränningsmotorer till biogas, vilket är ett väl så bra alternativ för att reducera CO2-utsläppen.

Elfordon har kortare livslängd än dagens konventionella fordon, materialen är resurskrävande och vissa fall svåra att återvinna samtidigt som det ställs krav på grön el för att få en hållbar kalkyl, skriver och konstaterar SBF i sitt yttrande.

– Enligt vår mening kan det vara aktuellt med någon form av en samlad och lagstadgad livscykelbaserad hållbarhetsdeklaration av bilar. I nuläget finns endast krav på bränsledeklaration och WLTP. Dessutom ska 95 procent av vikten vara återvinningsbar. En hållbarhetsdeklaration ska börja på komponentnivå och sträcka sig till återvinning av den utskrotade bilen. Trafiksäkerhetstestet Euro NCAP och WLTP kan vara bra förebilder, säger Johnny Bräster.

Sveriges Bildelsgrossisters Förenings remissvar i sammanfattning:

Det krävs en långsiktig och förutsägbar lagstiftning som bygger på konsekvensutredning och en djupgående analys av utfallet

Problematiken stad-land samt med olika geo- och socioekonomiska förutsättningar kvarstår

Behov av ytterligare särlösning för husbilar, personbil klass II

Krav på investeringar i hållbar ladd- och IT-infrastruktur för att klara omställningen till elektromobilitet och uppkopplade fordon

Överdrivet fokus från lagstiftarnas sida på bilismens och transportsystemets CO2-påverkan visavi andra sektorer, som bygg

Bonus-malus är ett linjärt styrsystem, men ur ett långsiktigt hållbarhetsperspektiv bör även mer cirkulära utvärderas

Hållbarhetsdeklarera bilens hela livscykel för hållbara val.