Nyheter

Ny rese- och fordonspolicy i kommunen

Kommunstyrelsen i LInköping fattar idag beslut om en ny rese- och fordonspolicy. Policyn omfattar både resor i tjänsten samt krav på de fordon som kommunen köper in eller leasar. De nya kraven omfattar även lätta lastbilar och upphandlad verksamhet.

Utvecklingen inom transportsektorn när det gäller miljö och säkerhet går hela tiden framåt. Därför väljer nu kommunen att ersätta rese- och fordonspolicyn från 2013 med en ny.

– Syftet med resepolicyn är att främja ett trafiksäkert, resurseffektivt och miljömedvetet resande, säger kommunalråd Rebecka Hovenberg (MP).

Den största förändringen i den nya policyn är att även lätta lastbilar och konkurrensutsatta verksamhetsupphandlingar kommer att omfattas av miljökraven. Det innebär att fordonen ska drivas med biogas, el eller vara laddhybridfordon, ha dubbfria vinterdäck, vara försedda med alkolås, inte vara äldre än fem år och uppfylla kraven för fem stjärnor enligt Euro NCAP.

Enligt en ny undersökning från Miljöfordon Sverige och Bisnode placerar sig Linköping på plats åtta över kommuner med mest miljövänliga fordonsflottor. Genom de nya och mer omfattande kraven samt bättre uppföljning av rese- och fordonspolicyn hoppas kommunen ligga i topp om ett par år.

– Vi har som målsättning att Linköping ska vara koldioxidneutralt 2025 och därför är också ambitionen att vi ska ha Sveriges mest miljövänliga fordonsflotta. För att vi ska nå det målet är det viktigt att vi följer upp att kommunens rese- och fordonspolicy följs, säger Rebecka Hovenberg (MP).

Policyn omfattar samtliga medarbetare och förtroendevalda i kommunen som reser i tjänsten. Policyn omfattar däremot inte resor till och från arbetet eller förtroendevaldas resor till och från möten inom kommunen.

Kommunfullmäktige fattade 2015 beslut om två viktiga åtgärder för att implementera hållbart resande och därmed resepolicyn. Dels fastställdes en Grön resplan som innehåller åtgärder för att minska personalens klimatpåverkan vid resor inom tjänsten, men även vid resor till och från jobbet, och dels infördes ett klimatkompensationsverktyg. Det innebär att förvaltningarna betalar en klimatkompensationsavgift till ett centralt klimatkonto vid flygresor och resor med fossildrivna fordon eller om privat bil används i tjänsten. Uppföljning av Grön resplan görs under våren 2018.