Nyheter

Akut brist på järnvägstekniker – 1 700 behövs inom fem år

”Den regering som tillträder efter höstens politiska vakuum måste ge Trafikverket ett övergripande ansvar för kompetensförsörjningen till järnvägsyrken. Utan tillräckligt många bantekniker, eltekniker, signaltekniker och spårsvetsare blir det svårt att uppnå den nationella transportplanens ambitioner och vårt mål att rusta Sverige för 11 miljoner invånare”.

Det här skriver Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier, och Robert Röder, ordförande i föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer, på Svenska Dagbladets debattsida.

I den nationella transportplanen 2018-2029 investeras 125 miljarder kronor i drift och underhåll av järnvägsnätet. Samtidigt kommer 1 700 årsarbetare inom järnvägstekniska yrken att saknas inom fem år. Järnvägstekniska utbildningar finns som yrkeshögskoleutbildning, yrkesvux och som företagsförlagd utbildning. Men antalet platser täcker inte behovet. Höstterminen 2018 erbjöds strax över 100 platser – färre än 10 % av behovet.

– Det finns inget övergripande nationellt ansvar för kompetensförsörjningen. De statligt finansierade utbildningsplatserna för järnvägstekniska yrken måste bli fler och spridas till fler ställen i landet. I dag finns det inga utbildningar i Stor-Stockholm, Göteborg eller Norrland, fortsätter Elmsäter-Svärd och Röder.

Sveriges Byggindustrier släpper i dag rapporten ”Järnvägstekniska utbildningar och yrken 2018 ”. I rapporten föreslås flera åtgärder som gör transportplanens prioritering av drift och underhåll mer realistisk.