Nyheter

Branschen välkomnar myndighetsinitiativ för ökad bältesanvändning i buss

Transportstyrelsen har på regeringens uppdrag utrett hur bältesanvändandet i buss ska förbättras. I rapporten ”Säkerhetshöjande åtgärder för passagerare vid färd i buss” som publicerades den 13 december föreslås att reglerna för bältesanvändande ses över och görs tydligare. Detta ska ske i samråd med bussbranschen, föreslår myndigheten.

Reglerna bör förändras så de bättre återspeglar risken för allvarliga skador vid en olycka. De som upphandlar linjetrafik med buss bör även utforma avtalen så att det prioriteras att alla passagerare ska ha sittplats, med bälte, där högsta tillåtna hastighet är 70 kilometer i timmen eller högre.

Vid ett seminarium om bältesanvändning i buss den 10 december som arrangerades av Cajoma Consulting i samarbete med Sveriges Bussföretag och NTF presenterades färsk statistik som visar att bältesanvändningen skiljer sig åt i olika delar av landet, passagerare på landsbygden är noggrannare med bälte. Kvinnor använder oftare bälte än män. I stadstrafik i Stockholm och Göteborg är bussförarnas bältesanvändning lägre än 50 procent.

– Det är bra att frågan om att använda bälte i buss har utretts och fått ökad uppmärksamhet. Att resa med buss är det säkraste sättet att färdas på väg, om bältet används är det ändå säkrare. Transportstyrelsens förslag är relevanta. Jag vill ändå höja en varningens finger för en övertro att mycket löses med omarbetade regler. Hur mycket regler vi än har och hur tydliga de än är får de ingen effekt om inte passagerarna är motiverade att använda bältet. Ett bekymmer i sammanhanget är också att det i princip inte finns några kontroller av att bältet används – det får inte bli så att bussföraren förväntas agera polis, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag.