Nyheter

Förbifart Stockholm försenas – huvudentreprenör kastas ut från miljarduppdrag

Hela projektet kommer nu att försenas – ”kraftigt” – och bli dyrare, enligt Trafikverket. Förbifart Stockholm, en av Sveriges största infrastruktursatsningar, ska avlasta Essingeleden från trafik som enbart passerar Stockholm, skriver Dagens Industri idag.
Nu står arbetet med tunneln under Lovön står helt stilla sedan en vecka. Av förbifartens 15 delprojekt står Lovön för två, och ligger mitt i sträckningen.
Anledningen är att är huvudentreprenören Lovön Samverkan AB, LSAB, den 11 mars fick sitt avtal värt 3,5 miljarder kronor hävt. På 40 procent av kontraktstiden har LSAB hunnit med 14 procent av det rena tunnlingsarbetet. Dessutom har inga som helst anläggningsarbeten utförts.
Det är inte en takt som vi är nöjda med, säger Johan Brantmark, Trafikverkets projektchef för Förbifart Stockholm till Dagens Industri.
Vid flera tillfällen har stenar fallit ned från tunneltaket inför nya arbeten:
* Sprängmedel har lämnats obevakade och grindar in till arbetsområdet vidöppna under lång tid.
* LSAB har använt stenkrossar och transportband som Arbetsmiljöverket redan i april 2018 förbjudit att användning efter en inspektion.
* LSAB har också dumpat förorenade bergmassor utanför avsett område, vilket har lett till utsläpp i Mälaren – hela Stockholms dricksvattenreservoar. 
”LSAB har i princip ända sedan entreprenaderna inleddes visat tecken på bristande förmåga att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete”, sammanfattar Trafikverket.
Nu ska LSAB ersättas.
Vi siktar på att ha en ny entreprenör upphandlad under det här året,  fortsätter Johan Brantmark.
LSAB, som bildats enkom för den aktuella entreprenaden, ägs till 51 procent av det Rom-baserade byggföretaget Vianini Lavori, och till 49 procent av Ravenna-baserade Cooperativa Muratori e Cementisti di Ravenna (CMC). LSAB gick i konkurs den 20 mars, en vecka efter hävningsförklaringen. Eventuella skadeståndsanspråk kommer alltså riktas mot ett konkursbo.