Nyheter

DEBATT: Allt är inte digitalt som glimmar

I takt med att stora delar av näringslivet digitaliseras genomgår också IT-branschen en
egen transformation – eller borde i alla fall göra det. Att utföra ett klassiskt IT-uppdrag av typen ”hjälp oss bygga detta” är inte längre tillräckligt. Utvecklingen har istället kommit dit där vi IT-leverantörer måste aktivt bidra till våra kunders affärsstrategier. Genom att förstå mönstren i all den data som delas i samarbetet, skapas nya värden.
Det här skriver Johan Magnusson, VD Visolit Sweden AB.
Nyckeln till viktiga förändringar som behövs i ett företag, kan i många fall döljas i de stora mängder data som exempelvis passerar ett bolags felrapporteringssystem. Uppenbara risker kan minimeras genom att kombinera CRM-system med öppna externa data och låta exempelvis ett kreditföretag i god tid få indikationer om låntagare som behöver en proaktiv avbetalningsplan. Exemplen är många och vinnarna kommer att vara de som arbetar med dataanalys för att utveckla sin affär, skapa nya marknader och därigenom ta ledningen.
Vi har kommit till ett läge där informationsteknik måste ingå i alla delar av ett företag eller organisations verksamhet. Tillväxtverkets rapport om Digitalisering i svenska företag (2017) visar att det är vanligast att företag använder sig av IT inom exempelvis administration och områden som har med effektivisering att göra. Det är däremot mindre vanligt att använda IT inom affärsutveckling. IT-branschen har ett jobb att göra med att hjälpa företag att identifiera hur digitalisering och analys av data kan möjliggöra den framtida utvecklingen av affärerna. Vi måste både våga utmana och stötta våra kunder.
Men allt är inte digitalt som glimmar och det handlar inte om att kasta sig in i ogenomtänkta AI-projekt för att kunna bocka av att digitaliseringen startat. Tekniken i dag har egentligen inga begränsningar, men all den data som skapas kräver kunskap för att användas och analyseras på rätt sätt. Många av oss IT-leverantörer lagrar stora mänger petabyte data var dag för våra kunder. Rätt utnyttjande av molntjänster och smarta system kan visa de magiska mönster som kan bli startskottet för ny typ av affärsutveckling. Det är först när vi inom IT-branschen samarbetar tillsammans och med våra kunder som vi utvecklar samhället. Vi behöver gå från att se digitalisering som effektiviseringsåtgärd, till att betrakta den som nödvändig för affärsutveckling
Att arbeta med dataanalys på ett framåtlutat sätt kräver samarbeten som bygger på partnerskap snarare än det klassiska kund- och leverantörsförhållandet. Det är hög tid att slakta kortsiktiga projektbaserade samarbeten, där det ena IT-projektet avlöser det andra i en lång rad. Investeringssäkrade strukturer med hårda avtalsformer som knyter upp kunden flera år framåt i tiden bör försvinna samma väg. Öppna standarder, molnlösningar och ny teknik, erbjuder möjligheter till givande samarbeten för oss alla.
Jag välkomnar samarbete och en öppen diskussion inom vår bransch för ett nytt synsätt på hur vi proaktivt använder IT för affärsutveckling. Jag är övertygad om att det kan komma att avgöra den framtida konkurrenskraften inom såväl svenskt näringsliv som inom det globala samhället. Därför måste vi förbättra och använda all den kompetens och drivkraft som finns inom de svenska IT-företagen. Det behövs!
Johan Magnusson, VD Visolit Sweden AB