Nyheter

Pandemin ger flygbolagen chansen att ta steget in i framtiden

Under det gångna året har det ställts stora krav på flexibilitet för flygbolag. Nu är rätt tid att permanenta de kraven och att uppfylla dem med hjälp av dataanalys. Det ger fördelar både på kort och lång sikt, skriver Graham Grose, Industry Director for Aerospace and Defense (A&D), på IFS:

Det är svårt att hitta något positivt med den pågående pandemin, i synnerhet för företag inom flyg- och resebranschen. Få företag har blivit lika drabbade av nedstängningarna som flygbolagen och företagen i ekosystemet kring dem. Exempel på det senare är företag som ägnar sig åt underhåll och reparationer, så kallade MRO (maintenance, repair and overhaul/operations).
 

Man får hoppas att flygbolagen har tagit chansen att se över sina processer, rutiner och tekniklösningar när den ordinarie verksamheten gått på sparlåga. Än finns det tid kvar att göra det, innan allt förhoppningsvis blir som vanligt igen. Nyckelordet för aktiviteterna bör vara flexibilitet, eller agilitet om du föredrar den benämningen. Här är saker att titta närmare på.

Flexibilitet blir nyckeln

Många flygbolag har varit tvungna att parkera merparten av sina flottor sedan i mars. Redan i april rapporterades det att två tredjedelar av planen var ur drift. I stället har man fått ägna sin energi åt att underhålla planen, så att de är redo när verksamheten förhoppningsvis kommer upp i normala volymer igen. 

Många kommer att utvärdera om det är lämpligt att ta äldre plan i drift igen, inte minst på grund av höga kostnader för underhåll. Vissa modeller kräver 100 mantimmar, eller 45 dagar, för att bli redo igen. Att använda AI- och maskininlärning för att skapa modeller och för att förbereda sig underlättar att fatta beslut. 

Överhuvudtaget kommer det att ställas högre krav på flexibilitet, eftersom det med största säkerhet blir svårare att förutsäga efterfrågan än tidigare. De som lyckas mobilisera plan snabbt när restriktioner försvinner och resande kommer i gång kommer att lyckas bäst. Det innebär att det blir extremt viktigt att hålla reda på reservdelar och arbetsorder, vilket kräver flexibla affärssystem. Utan omsorgsfull planering lär det bli kaos. 

Passagerare eller frakt? Både och

Vissa flygbolag har lyckats ställa om delar av sina verksamheter från passagerartrafik till frakt. Facktermen är ”preighter aircraft”. Bland flygbolag som gjort det här märks Emirates, LATAM och Lufthansa. 

Allt tyder på att möjligheten att ställa om på det här sättet kommer att vara lönsam även efter pandemin. Liksom arbetet med att återta vilande plan i drift så kräver det stöd i form av affärssystem och tillgång till data, för att ha kontroll över varje liten del av ett plan. Det är återigen en fråga om flexibilitet. 

Koll på framtiden

Data, dataanalys, AI och maskininlärning behövs inte bara akut för att hantera pandemins följdverkningar. Behovet blir tydligt vad gäller att förutse framtiden, även på detaljnivå. Data från IFS lösning för resurshantering för flygbolag, visar att 45 procent av alla byten av delar under de senaste fem åren har varit oväntade. Behovet av bättre prognoser för underhåll är akut. Det är väldigt dyrt att ha flygplan på marken (AOG, aircraft on ground), i stället för i luften.

Data från IFS visar även att drifttiden kan ökas med 30 procent med hjälp av maskininlärning. Flygbolag som investerat i AI och maskininlärning rapporterar också att de påverkats i mindre grad av pandemin. Med modeller för maskininlärning går det att förutse tidigare oplanerade aktiviteter och att beräkna livslängden för planen på bättre sätt, även vad gäller enskilda delar. 

För att skapa de här modellerna är det nödvändigt att ha tillgång till historiska data om underhåll och drift. Enkelt uttryckt behövs IT-plattformar och infrastruktur för hantering och analys av data.”