Nyheter

Trafikverket vill göra det lönsamt att röja snö

Trafikverket vill inte ha för låga priser på snöröjning då det minskar konkurrensen och i förlängningen ger dyrare snöröjning. En lösning det arbetas med är att ge entreprenörerna större utrymme för innovationer för att öka lönsamheten.

Trafikverket vill ha en sund bransch som ger tillräcklig ersättning för vinterväghållning. Lars Svensson är tillförordnad chef för Trafikverkets enhet för bas- och vintertjänster.

Att sträva efter låga priser är kortsiktigt menar han.

– Om priserna blir så låga att entreprenörerna inte klarar att utföra snöröjning med tillräcklig lönsamhet, leder det till att företagen antingen går i konkurs eller att de tappar intresset för snöröjning. Då minskar konkurrensen och det blir det dyrare för oss att handla upp entreprenaderna.

De senaste åren har Trafikverket sett en nedåtgående trend i hur många företag som är med i upphandlingarna av vinterväghållning, men i år har intresset ökat något.

– Det kan vara ett trendbrott men det är för tidigt att dra några säkra slutsatser av det, säger Lars Svensson.

Riskfördelning

Han pekar på två faktorer som kan ligga bakom det ökade intresset från branschen den gångna vintern. Dels är det en något ökad prisbild, dels är det pågående diskussion mellan Trafikverket och branschen om hur riskfördelningen i kontrakten kan förbättras.

– Trafikverket vill stimulera produktivitet, effektivitet och innovation i kontrakten. Om vi detaljstyr för mycket minskar den ekonomiska risken för entreprenörerna. Dom utför enbart det som står i kontraktet, men samtidigt minskar utrymmet för innovationer.

Lars Svensson menar att det är en svår balansgång hur stor detaljstyrning det ska vara i kontrakten.

– En skicklig entreprenör som hittar en metod som gör att uppdraget klaras med bara en körning i stället för två eller tre körningar kan tjäna mer pengar. Samtidigt ökar den ekonomiska risken för entreprenören om denne missförstår handlingarna i upphandlingen eller är för riskbenägen i sin prissättning.

Lågt pris vinner ofta

Det riktas kritik från branschen att Trafikverket trots en målsättning om att ta hänsyn till både pris, kvalitet och miljö ofta enbart tittar på lägsta pris vid upphandlingar. Lars Svensson påpekar att Lagen om offentlig upphandling (LOU) ger möjlighet att antingen utvärdera efter mest ekonomiskt fördelaktiga anbud eller på pris och kvalitet.

– Vi har en tradition av att värdera på lägsta pris, men vi söker möjligheter att utvärdera även efter andra kriterier. Vi har haft lite svårt att hitta det, men det pågår arbete för att göra det.

Det arbetet går ut på att hitta modeller för att i handlingarna inför en upphandling tydligt kunna beskriva vilka krav som gäller och hur de ska utvärderas.

– Hittills har vi inte lyckats hitta och enkelt formulera de rätta kriterierna och hur de ska utvärderas. Men vi vill hitta en lösning och söker med ljus och lykta för att hitta bra modeller för detta. Kanske kan vi presentera något till nästa upphandlingsomgång.

Uppföljning av krav

En annan synpunkt från utförare av snöröjning är att Trafikverket och andra beställare är dåliga på att följa upp de krav som ställs vid upphandling.

– Vi jobbar hårt för att bli bättre även på det. Det finns kontrollplaner och andra hjälpmedel för att ta reda på om kraven följs. En sak vi jobbar på är att kunna använda trafikantdata för att exempelvis kontrollera friktion, berättar Lars Svensson.

Han påpekar att systemet bygger på entreprenörernas egna kontroller men att Trafikverket gör stickprover.

– Vi har leveransbedömare som åker runt och tittar om kraven är uppfyllda. Men det är omfattande krav och vi kämpar på med frågan och lägger stora resurser på att bli bättre även där.

Fortsatt arbete

Trafikverket arbetar vidare i dialog med branschen för att utveckla underhållskontrakten.

– Vi har ett antal projekt som går ut på att vi ska göra kontrakten mer effektiva och attraktiva. Ett exempel är projektet ”Samverkan högprojekt” där vi vill få beställare och entreprenörer att jobba mer i samverkan, med insyn i varandras verksamhet. Det ska testas i två kontrakt som nu är ute på upphandling, berättar Lars Svensson.

Foto: Sten Strömgren