Nyheter

Det första ambulansflygplanet har landat i Sverige

Efter två år av intensivt utvecklingsarbete tillsammans med flygplanstillverkaren Pilatus Aircraft Ltd, har ett av de sex ambulansflygplanen landat i Sverige. I hangaren vid Umeå Airport har media samlats med regionala företrädare och medarbetare från Svenskt Ambulansflyg.

21 svenska regioner samarbetar för första gången i ett kommunalförbund och alla får likvärdig tillgång till beredskap dygnet runt, årets alla dagar. Svenskt Ambulansflyg har operativ driftstart i november vid Umeå Airport, vid Arlanda och Landvetter senast februari 2022.

– Det är en otroligt skön känsla att se flygplanet. Vi gör det här för patienten och med spetsteknik i flygplan och medicinteknik uppnår vi en hög patientsäkerhet. Tillsammans har vi en fantastisk möjlighet att utveckla svensk sjukvård, säger Ola Karlsson (M), styrelseordförande Svenskt Ambulansflyg och oppositionsråd, Region Örebro län.

– Den största vinsten är att vi bygger ett gemensamt system för hela Sverige med samordnade transporter, vilket är långt större än flygplanet. Förutom att ambulansplanet är vackert är jag glad att det har landat, säger Peter Olofsson (S), vice styrelseordförande Svenskt Ambulansflyg och regionråd, Region Västerbotten.

Den rymliga kabinen är utrustad likt en intensivvårdssal med syrgas, vakuum och luft inbyggt i paneler. En flexibel inredning möjliggör en variation med en eller tre bårar, alternativt enbart sittande passagerare för transport av specialister när patienten inte klarar en förflyttning eller vid transport inför organtransplantation.

En innovation är den elektriska bårlyften där patient med medicinteknisk utrustning lyfts ombord i en sammanhållen enhet, vilket bidrar till både säkerhet för patienten och en tryggare arbetsmiljö. En kort landnings- och startsträcka och bra förmåga att landa när sikten är försämrad ger en hög tillgänglighet.

På bilden: Ola Karlsson (M), styrelseordförande Svenskt Ambulansflyg och oppositionsråd i Region Örebro län, klipper band som en ceremoni för ombordstigning av flygplanet. Fredrik Lambeck, Acountable Manager och Michael Visonj, flygchef, håller i bandet.