Nyheter

Bilverkstadsorganisationer välkomnar fortsatt konkurrens inom verkstadstjänster

EU-kommissionen besked om att den fortsatt vill stimulera konkurrens inom bilverkstadssektorn har mottagits positivt av de båda motorbranschorganisationerna Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF.

– Både verkstäder och konsumenter är vinnare efter EU-kommissionens besked om att den har för avsikt att förlänga konkurrensregleringen med ytterligare fem år från och med 1 juni 2023, menar de båda organisationernas företrädare Johnny Bräster (SBF) och Bo Ericsson (SFVF) i ett gemensamt uttalande efter att kommissionens initiativ tillkännagivits.

EU:s syfte med regleringen är att genom konkurrens hålla nere ägandekostnaderna samtidig som utbudet av verkstadstjänster vidgas. Regleringen innebär bland annat att bilägaren fritt kan välja verkstad för service enligt fordonstillverkarens anvisningar utan att eventuella nybilsgarantier påverkas. För verkstaden är kravet att arbetet ska utföras fackmässigt utan att bilens trafiksäkerhets eller miljöegenskaper påverkas negativt.

EU-kommissionen skriver i sitt tillkännagivande att den nya konkurrensregleringen kommer att uppdateras med tilläggsregler som möter upp den tekniska utvecklingen. Sedan det nuvarande gruppundantaget antogs 2010 har den tekniska utvecklingen accelererat när allt fler fordon både blir elektrifierade och uppkopplade.

– Det är en seger med en fortsatt konkurrensreglering som står upp för verkstädernas rättigheter och konsumenternas valfrihet, det är också fantastiskt att EU-kommissionen kunnat hålla emot det europeiska fordonsindustriella komplexet enorma lobbytryck, säger Bräster och Ericsson och fortsätter:

– Men nu börjar slutspelet, den verkliga kampen om regelverkets finstilta texter samt omfattning och tillämpning.

En central fråga i den framtida konkurrensregleringen är rätten till bilens digitala innehåll – den kund- och fordonsgenererade datan.

– Vi kräver tillgång till bilens hela digitala innehåll i realtid och i ett icke-diskriminerande format. Det är grundförutsättning för att verkstaden ska kunna genomföra en fackmässig reparation, menar Bräster och Ericsson.

De båda branschorganisationerna – SBF som representerar leverantörer av bildelar och tillbehör till fordonseftermarknaden (SBF) respektive bilverkstäder (SFVF) – har sedan flera år tillbaks ett nära samarbete inom ett antal branschfrågor. Utifrån den snabba utvecklingen inom automotive-, mobilitets- och transportsektorn har de beslutat att fördjupa samarbetet ytterligare.

– Det är bara att inse att det går inte att agera ensam utifrån den snabba utvecklingen i vår omvärld, utan det krävs ytterligare och gemensamma krafter för att ge branschen rätt förutsättningar även i framtiden, avslutar Johnny Bräster, ordförande Sveriges Bildelsgrossisters Förening, och Bo Ericsson, ordförande Sveriges Fordonsverkstäders Förening.