Nyheter

Riksförbundet M Sverige: ”Varning för bränslesparande produkt utan effekt”

Biltillbehör och bränsletillsatser med löfte om att spara på drivmedel har funnits lika länge som bilen. Förr kunde det vara en blyknapp som bilister lurades att slänga ner i bränsletanken, idag har tekniken blivit digital. Nu gör företag reklam för en enhet som ska fästas i bilens diagnosuttag, och som ska ge sänkt bränsleförbrukning med 30 procent.

Fejk och bedrägeri givetvis, varnar Riksförbundet M Sverige.

– Företaget Ecomac, som själva uppger sig ha kontor i USA, har under några år marknadsfört en produkt som är rent lurendrejeri. Nu finns reklamfilmer på svenska, bland annat på Youtube. Att annonseringen tillåts gör att det finns skäl att upplysa och varna, så att inte konsumenter betalar för den här helt onödiga prylen, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.

Den senaste tiden har företaget Ecomac erbjudit en enhet som ska fästas i bilens OBD2-port, det så kallade diagnosuttaget. Företaget menar i sin reklamfilm att biltillverkare under flera årtionden byggt bilar och motorer som drar för mycket drivmedel och att enheten därför kan spara 30 procent bränsle. På hemsidan går det snabbt och enkelt att beställa och betala med vanligt kreditkort, som Visa eller MasterCard.

– Budskapet är rent bedrägligt och helt felaktigt. Optimal förbränning i en bensinmotor brukar kallas lambda 1, det mäts på bilprovningen och går inte att sänka särskilt mycket. En dieselbil har helt annan teknik, men kan inte heller uppnå så stor sänkning av förbrukningen. De tekniska förutsättningarna för att produkten ska uppfylla sitt syfte finns helt enkelt inte där, säger Carl-Erik Stjernvall.

På sociala medier som Youtube kan kontrollen av marknadsföring vara mer slapphänt. Det gäller för konsumenten att vara mer vaksam kring budskapet. En del annonsörer har trots reklam på svenska ingen verksamhet i Sverige. Även om det förvisso går att reklamera en sådan vara, där marknadsföringen är på svenska och därmed anses ha riktat sig mot svenska konsumenter, är sannolikheten att dylika företag tar konsumenträttsligt ansvar dessvärre mycket liten.

– Youtube borde givetvis plocka ner annonsen. Konsumentverket borde granska företagets utfästelser. Att kunna klicka hem verkningslösa produkter ska inte vara möjligt, säger Carl-Erik Stjernvall.