Nyheter

Klas Ericson, Business Sweden: ”Ett samhällskontrakt behövs för att klara elektrifieringen”

Ett samhällskontrakt är det viktigaste inslaget för att transportsektorns gröna omställning och kompetensförsörjning ska kunna förverkligas. Och näringslivet har ett stort ansvar att tydligt artikulera vilka behov man har.

Det hävdar Klas Ericson på Business Sweden, som medverkar vid eComExpo i Arlandastad i slutet av september i ett samtal om kompetensförsörjningen.

– En väldigt viktig del i den stora industriella omställning som Sverige befinner sig i just nu är att vi får till ett riktigt samhällskontrakt, där alla drar sitt strå till stacken. Företagen har ett särskilt stort ansvar, och det ligger i deras intresse, att beskriva industrin som den spännande och utvecklande arbetsplats den är. Och de måste tydligt signalera vilka kompetensbehov de har.

– Hur många utbildningsplatser som än ordnas fungerar det inte om ingen söker sig dit. Självklart måste alla, från studievägledare och skolan till politiker och beslutsfattare, känna till hur det är att arbeta i en modern produktionsindustri, hur modern produktion fungerar och vilka kompetenser som efterfrågas.

– Det handlar också om hur föräldrar tidigt talar med sina barn om framtidens arbetsmarknad, säger Klas Ericson.

Sveriges miljardsatsningar inom grön omställning riskerar att misslyckas om kompetensbristen inte tas på allvar. Det är infallsvinkeln på en programpunkt vid eComExpo i slutet av september. Omfattande investeringar har gjorts och flera stora batterifabriker är på väg att byggas. Många människor berörs inom fordonsindustrin, från underleverantörer till eftermarknad.

Frågeställningar är bland annat: Vilken typ av kompetens behövs och vems ansvar är det att se till att rätt kompetens finns tillgänglig? Hur skapas attraktionskraft? Hur kan näringslivet och politiken bygga upp rätt kompetens och stimulera till forskning och utveckling? Därtill vill mässan få svar på frågor som vilken typ av samverkan mellan olika intressenter som kommer att krävas, liksom vilken samverkan mellan näringsliv och lärosäten som redan är på plats och vilka åtgärder behöver vidtas nu.

Möjligheter och utmaningar

Klas Ericson har ett regeringsuppdrag som nationell samordnare under 2,5 år för den gröna omställningen i fordonsindustrin, med särskilt fokus på Västra Götaland och Stockholmsregionen. Viktiga aktörer där är de blivande etableringarna av batterifabriker i Göteborg respektive Mariestad och Scanias omställningsarbete i Södertälje.

– Här handlar det om väldigt många nya arbetstillfällen på kort tid. I Sverige som fordonsbyggarland har vi smått unika möjligheter att hämta kompetens till de nya jobben från de delar av fordonsbranschen som förändras i omställningen. I många andra starka fordonsländer har man svårare att hitta ny plats för den kompentens som frigörs.

– Men, återigen, detta hindrar inte att det krävs omfattande satsningar på utbildning och insatser som matchar behovet. Och att näringslivet förmår marknadsföra sig som attraktiva arbetsgivare, säger Klas Ericson.

eComExpo:

Allt om alla sorters fossilfria transporter. 2023 växlar mässan upp, breddar sig – Rejält! Här finns plats för både elektrifieringen, vätgas och biobränslen. Här talar man om vägtransporter i städer och på landsväg. Sjöfart och flyg. Spårbundna transporter oavsett om de går på magnet- eller järnspår. Och det spelar ingen roll om det är människor eller gods som ska transporteras. eComExpo är för oss som gillar gröna smarta transporter. Den 27–28 september 2023 är det dags igen på Scandinavian XPO i Arlandastad.

Ladda ner dina fribiljetter här!

https://www.ecomexpo.se/biljet…

Foto: Sabine