Nyheter

Seminarium på eComExpo idag: Samarbete i omställningskedjan krävs för att nya affärsmöjligheter ska skapas

Elektrifiering och smarta laddsystem kan skapa nya affärsmöjligheter. Men det kräver samarbete mellan alla i omställningskedjan och att vi även tar med andra förnyelsebara energislag i planeringen för att det ska fungera. Det framkom på ett seminarium på eComExpo som hålls i Arlandastad i dag och i morgon.

Naznoush Habashian är hållbarhetschef PostNord Sverige. Hon konstaterade att teknikutvecklingen går mycket fort nu.

– Sedan kom pandemin och kriget i Ukraina, som vi inte kunde förutspå. Därför är det viktigt att vi är flexibla och samverkar. PostNord är inget utan sina partners. Vi måste alla sträcka fram handen och bidra till varandras affärer, direkt och indirekt.

Hon påpekade att hållbarhet är inte bara miljö och klimat. Det handlar om social och ekonomisk hållbarhet också.

– Vi måste lära oss att tänka på helheten hela tiden, även när vi arbetar med miljöfrågor.

Enorma investeringar

Fredrik Gustafsson, Head of Smart Charging Infrastructure på Ellevio konstaterade att det krävs investeringar på 945 miljarder kronor i elnät till 2040. Det är en enorm omställning och även om den lyckas är det inte säkert att elen räcker till alla.

– Vi måste köra elnäten mer effektivt. I dag mäts peaklaster och när det är fullt säger man att det inte går att ansluta mer. Men det är sällan max effekt tas ut. Därför tittar vi på villkorade avtal, där en kund går med på att sänka sitt uttag med 20 procent under en viss period, för att frigöra effekt till andra.

Daniel Benett är chef för transportutveckling på Dagab. Han poängterade att det är fel att prata om elektrifiering, det handlar snarare om ett systemskifte.

– Vi var tidiga att byta till gas och nu byter vi till el. År 2030 ska hälften av vår fordonsflotta vara eldriven. Men systemskiftet innebär att det behövs nya kunskaper, för att exempelvis ruttplanering ska fungera med batterinivåer. Det är nytt i transportbranschen och vi måste bli bättre på att skaffa den kunskapen, annars får vi kompetensbrist.

Flera energislag

Daniel konstaterade att det även handlar om räckvidd och laddinfrastruktur. Möjligheten att ladda el finns inte överallt.

– Där det funkar ställer vi om till el. Men vi måste vara öppna för andra förnyelsebara energislag där det inte funkar. Det handlar om att välja det energislag som är bäst för varje distributionsområde.

Dagab köper in en hel del transporter från mindre åkerier. Här gäller det att ha långsiktiga avtal.

– Vi måste bygga omställningen tillsammans med våra transportleverantörer. Annars blir investeringarna i ellastbilar för stor för många mindre åkerier, sa Daniel Benett.

Krav och möjligheter

Fredrik Gustafsson är inne på samma linje. Han menar att beställare måste ställa krav för att skynda på omställningen. Ellevio har som mål att alla företagets entreprenader ska vara elektrifierade till 2030.

– Men då är det också viktigt att vi möjliggör för entreprenörerna att leva upp till kraven. Det måste finnas tillgång till el och möjligheter att ladda. Omställningen måste gå fort och då krävs det att vi samverkar och krokar arm över hela kedjan, underströk Fredrik Gustafsson.

Översyn av lagar

Naznoush Habashian pekade på att omställningen är beroende av lagstiftningen.

– Det finns en kortsiktighet hos politikerna. Det finns många bra idéer för ökad hållbarhet, men ibland går de inte att genomföra eftersom lagar hindrar det. Här behövs en översyn av lagutrymmet. Vår uppgift i branschen är att synliggöra de utmaningar vi som kör på väg har. Annars blir det svårt att göra affärer, poängterade Naznoush Habashian.

PÅ bilden: På eComExpo diskuterades hur elektrifiering och smarta laddsystem kan skapa nya affärsmöjligheter av Daniel Benett, chef för transportutveckling på Dagab, Fredrik Gustafsson, Head of Smart Charging Infrastructure på Ellevio och Naznoush Habashian, hållbarhetschef på PostNord Sverige.