Nyheter

Trafikverkets amortering av underhållsskuld välkomnas

Text: Mikael Hedlund

I ett läge där det inte kommer att vara möjligt att både återta ett eftersatt underhåll och att genomföra investeringar, så väljer Trafikverket att prioritera det förstnämnda. Det välkomnas av Svenskt Näringsliv som dock gärna hade sett en lite mer offensiv rapport.

Trafikverkets inriktningsunderlag som redovisades i veckan som ska ligga till grund för regeringens infrastrukturproposition för perioden 2026–2037 innehåller ekonomiska ramar om hur många miljarder som ska satsas på järnväg, väg, luft- och sjöfart, och det är strama tyglar. 

Utmaningarna är många och hårda prioriteringar kommer att krävas framöver. Det kommer inte att vara möjligt att inom nuvarande ram rymma både de resurser som krävs för att upprätthålla infrastrukturens funktionalitet och återta eftersatt underhåll och genomföra alla investeringar i nuvarande plan. Samtidigt uppger vart fjärde företag i Svenskt Näringslivs företagarpanel att deras varuleveranser har påverkats av brister i infrastrukturen. 

– I det läget väljer Trafikverket att amortera på underhållsskulden och prioritera det eftersatta underhållet. Det är ett betydligt mer gediget underlag på underhållssidan än vad vi sett tidigare. Här finns en prognos. Det är bra, säger Svenskt Näringslivs infrastrukturexpert Nils Paul.

Enligt beräkningar uppgår underhållsskulden, det vill säga den summa som i dag saknas för att återställa vägar och järnvägar till acceptabel standard, till över 70 miljarder kronor. Utan åtgärder fördubblas den skulden till år 2033.

Svenskt Näringsliv hade dock gärna sett lite mer offensiva skrivningar hur man kan använda alternativ finansiering för nya projekt. 

– Vi hade välkomnat en bredare kapacitetsutredning med större tidshorisont om vilka de största flaskhalsarna är, avslutar Nils Paul.

Fakta:

Statens planering av transportinfrastruktur styrs genom långsiktiga nationella planer som beslutas av regeringen.

Planerna är tolvåriga och revideras vanligtvis en gång per mandatperiod.

Den nu gällande nationella planen avser åren 2022–2033 och fastställdes i juni 2022.

Trafikverkets inriktningsunderlag ska ligga till grund för regeringens infrastrukturproposition för perioden 2026–2037. 

Underlaget innehåller ekonomiska ramar, det vill säga hur många miljarder som ska satsas på järnväg, väg, luft- och sjöfart, under perioden.

Källa: Regeringen