Nyheter

Snart släpps fordonstrafiken på i Tingstadstunneln

Tingstadstunneln i Göteborg genomgår en total renovering för att efter sina 55 år kunna hålla i ytterligare minst 50 år. Trots en tidig upptäckt av större skador på tunneln än förväntat löper arbetena nu på bra. I början av maj 2024 ska fordonstrafiken kunna släppas på i båda tunnelrören. 

Arbetena påbörjades i april 2022 och skulle enligt ursprunglig plan vara klara hösten 2023. Slutdatum för renoveringen har dock skjutits fram, eftersom ett antal pelartoppar i tunneltrågen visade sig vara i oväntat dåligt skick.

– Det stod klart mycket tidigt i processen att delar av tunneln var i sämre skick än förväntat. Topparna på pelare som bär upp balkar i trågen vid infarterna var i dåligt skick och behövde renoveras, säger Trafikverkets huvudprojektledare Stefan Frisk.

Betongpelarna, inalles 70 till antalet, hade köpts in i standardiserade längder när tunneln bygges, litet för korta för att sedan på plats kunna anpassas. Man gjöt på pelartoppar individuellt till rätt längd. Under de 55 år som gått har flera pelartoppar blivit mer anfrätta än man förutsett.

– Vi har fått riva väggarna i trågen och lyfta ovanpåliggande balkar med hjälp av hydraulik för att avlasta och reparera pelartopparna, vilket orsakat förseningar och kostnader, men nu är de ok, fortsätter Stefan Frisk. 

Tingstadstunneln, som stod klar 1968, är en 455 meter lång sänktunnel under Göta älv, en motorvägstunnel med två tunnelrör och sammanlagt sex filer, tre i vardera riktningen. Den förbinder centrala Göteborg med Hisingen. Utöver att betjäna lokal trafik är Tingstadstunneln en del av E6 mellan Malmö och Oslo. 

Tunneln byggdes för en kapacitet om 80 000 fordon per dygn, men trafiken har under senare år nått upp till 120 000 fordon per dygn.

Fick vänta på Marieholmstunneln

Behovet av upprustning har varit stort under lång tid, men man har fått invänta att den nya Marieholmstunneln skulle stå klar för att kunna avlasta trafiken. Marieholmstunneln, som ligger några hundra meter uppströms Tingstadstunneln, togs i bruk i december 2020 och är även den en sänktunnel med sex filer motorväg.

Ett tunnelrör i taget hålls stängt för renovering och trafiken får samsas på ett körfält i vardera riktning i det andra röret. Det östra tunnelröret är klart sedan i maj i år och nu åtgärdas det västra.

Reparationsarbetena omfattar bland annat renovering av tunneltak och väggar, renovering och förstärkning alternativt komplettering av övergångskonstruktioner, befintliga dagvattensystem samt tråg och infarter. Samtliga asfaltlager byts och underliggande ballastbetong renoveras. Ventilationssystem renoveras och rostskydd på metall uppdateras. Därtill byts trafiksystem, kamerasystem, radio, pumpar och belysning ut. 

Till allt detta kommer standardhöjande åtgärder som längsgående dagvattenrännor, barriärelement längs tunnelväggar, skydd för ljusraster, installation av brandskydd och ombyggnad av utrymningsvägar.

Nya överledningsytor byggs längre från tunnelmynningarna för ökad trafiksäkerhet. Omfattande nyinstallationer av säkerhetsutrustning sker och intelligenta trafiksystem installeras medan vatten- och avloppsmagasin byggs om eller till.

Tre stora entreprenader

Den största entreprenaden i upprustningen av Tingstadstunneln svarar för mer än hälften av den totala projektkostnaden på runt en miljard kronor. Peab Anläggning AB är generalentreprenör på den delen. Den avser renovering av befintliga konstruktioner i själva tunneln, byte av tätfogar och övergångskonstruktioner, strävbalkar och förstärkning av tunnelmynningar, barriärer och påkörningsskydd och därtill ytskikt, dagvatten, katodskydd och brandskyddsåtgärder.

– Det här är ett fantastiskt intressant och roligt projekt, säger Göran Hannrup, Peabs arbetschef. Han pekar på utmaningar i form av logistiken när många människor och maskiner ska samsas på en liten yta, arbetsmiljön som alltid är viktigast, och väderberoende arbeten. 

Företaget har totalt mellan 80 och 100 personer på plats samtidigt, inkluderande egna anställda, underentreprenörer och sidoentreprenörer.

– I projektet ingår också bygget av en fjärrvärmebro över ett av tunneltrågen, berättar Göran Hannrup. Litet nytt är att vi förstärker betongbalkar genom att slå in dem i stålbalkslådor. Det blir också satsningar på gestaltningen, till exempel att trågens öppningar kläs in med syrafast stål och att bokstäverna i tunnelns namn pryder tunnelmynningarna i cortenplåt.

Den andra stora entreprenaden, som innehas av NCC Sverige AB, avser mark-och trafikarbeten utvändigt på norra respektive södra sidan av älven, nya motorvägsramper, breddning av vägar vid Olskroksmotet och påfartsramp vid Marieholm på fastlandssidan samt Lundbyleden på Hisingen och därtill överledningsytor vid tunnelmynningarna.

Ytterligare en entreprenad innehas av SICE Nordics AB och avser invändiga och utanförliggande installationer och tekniska system.

God samverkan

Om läget under hösten 2023 säger Trafikverkets Stefan Frisk:

– Just nu går det mycket bra för oss och vi ligger till och med litet före i den nya tidsplanen. Vi har en väldigt god samverkan mellan alla entreprenörer, något annat hade heller inte fungerat i ett så här komplext projekt. Bland annat handlar det om att förhålla sig till att våra olika arbetsområden förändras över tid.  

Den 6 maj 2024 ska allt vara klart för öppning av båda tunnelrören och trafiken ska kunna flyta genom en helt förnyad Tingstadstunnel. Projektet kommer att ha mark- och återställningsarbeten runt tunneln under hela 2024. Stefan Frisk har en förhoppning:

– Att många trafikanter, som fått använda exempelvis Marieholmstunneln under byggtiden, har hittat och kanske håller kvar vid nya färdvägar, allt för att Tingstadstunneln ska kunna avlastas.

FAKTA:

Byggherre: Trafikverket Region Väst

Totalkostnad: Cirka en miljard kronor fördelat på tre huvudsakliga entreprenader.

Generalentreprenör byggnadsverk: Peab Anläggning AB

Generalentreprenör mark och trafik: NCC Sverige

Totalentreprenör installationer: SICE Nordics

Byggtid: April 2022 – maj 2024